metro.cz

Jako metro. Z Veleslavína do Dejvic bude dráha pod zemí

  10:30
Železnice do Kladna a na letiště povede v důležitém úseku tunelem.
Vizualizace stanice plánované rychlodráhy | foto: Praha-kladno.cz

Pod šestkou se bude opět vrtat a kopat. Hlavní město souhlasilo s návrhem na zahloubení železnice v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Železnice na Letiště Václava Havla nejspíš povede dvěma jednokolejnými tunely pod pražskými Střešovicemi. Zastupitelé uložili Institutu plánování a rozvoje upravit Zásady územního rozvoje tak, aby železniční úsek mohl vést v tunelu. Tunelové řešení je zásadní podmínkou Prahy 6.

„Varianta tunelů je sice dražší, ale umožní začít stavět bez komplikací spojených s vlastnictvím nemovitostí, které leží blízko současné trati. Řešení těchto záležitostí by mohlo stavbu zdržet klidně i o deset let,“ řekla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Prahy Petra Kolínská.

Modernizace trati Praha–Kladno s odbočkou na letiště může podle ní zásadně přispět ke snížení automobilové a autobusové zátěže Prahy 6.

„Kromě rychlého a komfortního spojení totiž nabídne i přes tisíc nových míst na záchytných parkovištích po celé délce trasy,“ uvedla Kolínská. Železniční spojení s Kladnem patří k největším bolestem metropole. Zatímco do jiných částí středních Čech vedou dvoukolejné elektrizované tratě, ve směru od největšího města středočeského kraje Kladna je to pouze jednokolejka pro motoráky, která se za 150 let existence příliš nezměnila. Z Kladenska, největší středočeské aglomerace, přitom denně do Prahy dojíždí 20 tisíc lidí.

Renovace tratě na Kladno přitom už začala, Správa železniční dopravní cesty v červnu odstartovala dlouho plánovanou dvouletou rekonstrukci Negrelliho viaduktu.

Po kolejích na letiště a do Kladna

  • Cílem projektu je vybudovat dvoukolejnou železniční trať na Letiště Václava Havla a spojit ho tak s centrem Prahy. Zároveň se bude modernizovat stávající jednokolejná trať mezi Prahou (Masarykovo nádraží) a Kladnem.
  • Na Letiště Václava Havla povede nově vybudovaná odbočka ze stanice Praha-Ruzyně.
  • Vznikne 6 nových zastávek a na trase bude moci jezdit až 6 párů vlaků za hodinu. Cesta na letiště z centra se zkrátí na 27 minut a odpadne nutnost přestupovat.
  • Praha zvažovala postavit na letiště metro, buď ze současné konečné v Motole, nebo jako odbočku z Veleslavína. Varianta modernizovaného železničního spojení je ve srovnání s výstavbou metra výrazně levnější, navíc vlaky budou jezdit 24 hodin denně.
  • Přestup na metro bude ve stanici Nádraží Veleslavín. Investorem modernizace trati Praha–Kladno a výstavby nové části je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
  • SŽDC zbývá vyřešit ještě jeden problém. Teď se jednokolejná trať z Dejvic do Bubnů proplétá úzkým koridorem mezi domy a památkově chráněnou zdí parku. Praha 7 požaduje vypsání soutěže na tento úsek trati. Možná i tady skončí trať pod zemí.
  • Část veřejnosti a odborníků se dokonce obává toho, aby modernizace neskončila na Veleslavíně a dál cestující nemuseli přestoupit na metro.
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek