Michelské BBCentrum je moderní kancelářská a obytná čtvrť s vlastní školou, školkou nebo komunitním centrem, která letos slaví dvacet pět let. Postupně budovanému projektu developera a filantropa Radima Passera ale ještě jedna věc schází – stanice metra.
Doprava od stanice Budějovická je přitom už teď na pražské poměry řešena moderním způsobem, jezdí tu soukromá, čistě elektrobusová linka. „Jednalo se o jedny z prvních elektrobusů nasazených do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě,“ popsal před časem deníku Metro Passer.
V budoucnu by tudy mohly projíždět i tramvaje. Ty do pěti let budou jezdit až na Pankrác. Sám Passer ale má ještě jinou vizi.
„Radši bych, aby tudy vedla nová trasa metra E. Spojila by Hostivař se Smíchovem,“ popsal. Tato trasa podle něj není ničím novým, počítali s ní už socialističtí plánovači. Svou představu o budoucnosti dopravy představí dnes právě v BBCentru. Linka metra by mohla spojit sídliště na jihovýchodě přes Prahu 4 se Smíchovem. Tam všude se teď staví nebo to je v plánu.
Passerovy vize ale naráží na odpor města. Nová trasa E se podle Institutu plánování a rozvoje nenachází v žádném z dokumentů, které řeší budoucí rozvoj Prahy. „V plánu mobility, zásadách územního rozvoje ani v návrhu metropolitního plánu se s trasou metra E nepočítá,“ říká mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.
Návrhy na vedení linek metra podle institutu vycházejí z dlouhodobě prověřovaných a na dopravním modelu ověřovaných prognóz. „Je vždy zapotřebí sledovat efektivitu, tedy poměr nákladů na investice a provoz a očekávané přepravní proudy cestujících. Proto jsou ve výše uvedených dokumentech navrhovány tramvajové tratě,“ dodal Vácha.
Podobně se dlouhodobě vyjadřuje i dopravní podnik. V Praze dnes podle dopravce není další oblast, kam by se vyplatilo vést novou trasu metra. Po dokončení prodloužení trasy z Pankráce na náměstí Míru a případné dovedení na náměstí Republiky, kde by mohl vzniknout přestup na trasu B, už má smysl jen tratě větvit, například déčko směrem na Modřany.