metro.cz

Nuselský most vydržel padesát let. Teď má vydržet dalších padesát

  13:15
Rekonstrukce Nuselského mostu bude hotova do 17. listopadu.
Nuselský most v Praze má délku 485 metrů, šířku 26 metrů a světlou výšku 42 metrů. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Plošina zavěšená pod Nuselským mostem připomíná obří vlaštovčí hnízdo a panuje na ní čilý ruch. Dělníci odtud opravují nosné konstrukce a­ výztuže mostu. Opravy začaly zhruba pět desítek let od jeho výstavby. To potvrzuje do betonu vyškrabaný letopočet 2.VII.69, na který dělníci narazili na jednom z opravovaných pilířů.

Nuselský most

Stavba překlenuje Nuselské údolí a spojuje Pankrác s Karlovem.

Na mostě jsou v každém směru tři jízdní pruhy a­ v jeho tubusu jezdí od roku 1974 metro.

Most je 485 metrů dlouhý a ­v nejvyšším bodě nad údolím je jeho výška 42,5 metru.

Byl postaven v letech 1967 až 1973 podle projektu architekta Stanislava Hubičky.

Legendární je zátěžová zkouška nového mostu. Při ní na most najelo 66 tanků.

První plány na most vznikaly už za 1. republiky a za protektorátu. Návrhy na most přes Nuselské údolí už tehdy počítaly s tubusem pro podzemku, s širokými chodníky, dokonce i s cyklostezkou.

Stavba z předpjatého železobetonu je ceněna pro nadčasové a zároveň originální konstrukční řešení.

Stavba v­ roce 2000 získala v­ kategorii dopravních staveb ocenění Stavba století.

Plošina se postupně posouvá podle toho, jak práce pokračují. Dělníci odstraňují narušené části betonu.

„Vždy v daném úseku otevřeme chodník a podlahu. Pod námi je lávka a můžeme začít provádět práce. To znamená otryskat vysokotlakým paprskem betonové konstrukce, pak zasanovat a udělat izolace, potom to zaklopíme novými panely. Doděláme betonáže a zase se s tou lávkou můžeme posunout o­ kousek dál. Jeden tenhle krok trvá kolem třiceti dní,“ řekl jeden ze stavbyvedoucích Karel Frankota.

Několik let trvající rekonstrukce bude stát asi 280 milionů korun. „Oprava začala roku 2012 a stavba bude předána 17. listopadu 2017 do užívání. Dokončovací práce poté budou probíhat do 15. prosince, ty ale nebudou mít žádný dopad na provoz vozovky a chodníku,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Nyní se nejvíce pracuje na chodníku a konstrukci na straně mostu ve směru z centra. Řidiči tu jezdí pouze dvěma pruhy. Opačný směr byl již pro chodce a cyklisty i řidiče plně zprovozněn. Oba chodníky budou širší.

„Odstranili jsme staré betonové zábradlí, které v ­mostě udržovalo vodu. Nové svodidlo a zábradlí jsou nainstalovány místo něj a chodník je o několik desítek centimetrů širší,“ řekl druhý stavbyvedoucí Viktor Stržínek. Nové jsou i lampy veřejného osvětlení. Práce na mostě mohou probíhat pouze část dne. Omezení nařídili kvůli hluku hygienici. „Nejhlučnější práci, kterou je otryskání betonu, pak o víkendu nesmíme dělat vůbec,“ řekl Stržínek.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek