metro.cz

Prosíme, nestrkejte se na schodech v metru, hlásá vzkaz

  5:21
Ušťouchaným dejvickým došla trpělivost s běžci po eskalátorech.
Vzkaz pro běžce na Dejvické | foto: Lukáš Trávníček Metro.cz

Netradiční vzkaz se nedávno objevil u výstupu ze stanice metra Dejvická hned vedle trojice eskalátorů vedoucích do Evropské ulice. Podle místních vzkazem neznámý pisatel pojmenoval problém, který se netýká pouze Dejvic. Ačkoliv je totiž přepravním řádem běhání po eskalátorech zakázáno, málokdo se nařízením řídí. „Pobavilo mě to,“ napsal deníku Metro Lukáš Trávníček.

Podle údajů časopisu DP kontakt, který vydává dopravní podnik, eskalátory v metru svou šířkou sto centimetrů opravdu neodpovídají požadavkům pro míjení dvou dospělých lidí vedle sebe. Na to je požadovaná šířka 135 centimetrů. Na pohyblivých schodech v metru je cestující navíc povinen přidržovat se pohyblivého madla a stát ve směru pohybu schodů.

„Chůze po pohyblivých schodech je povolena jen ve směru jejich pohybu, pokud to dovoluje obsazení schodů a nedojde k ohrožení bezpečnosti jiných osob. Chůzi po zastavených pohyblivých schodech může povolit v mimořádných případech pověřený zaměstnanec dopravce,“ uvádí dopravní podnik ve svých smluvních přepravních podmínkách.

Současný styl pohybu cestujících na eskalátorech přinesl ještě jeden podstatný neduh. Kvůli neoficiálnímu pravidlu stání pouze na jeho pravé straně, kdy strana levá představuje jakýsi rychlejší pruh, se eskalátory v metru nerovnoměrně opotřebovávají. To je v přepravním řádu zakotveno podle tehdejšího sovětského vzoru.

Někteří lidé z dopravního podniku však již tehdy podle DP kontaktu prosazovali názor, že stáním na jedné straně se schody nadměrně opotřebovávají a snižuje se tím i bezpečnost cestujících. Ačkoliv se na toto téma loni rozběhla na sociálních sítích vášnivá diskuse, ze stání vlevo se pravidlo nestalo. „Navrhuji kupovat opotřebované eskalátory z londýnského metra. Budou levnější a budou mít pravou stranu zachovalou,“ glosuje na toto téma čtenář Aleš Zelinka.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek