Petice s názvem Ne překladišti Malešice, kterou před pár dny projednalo pražské zastupitelstvo, ukázala jediné. Praha má podle tiskového odboru magistrátu problém s hledáním řešení dopravy zboží po městě.
Téměř rok trvající boj proti stavbě železničního kontejnerového překladiště, jehož vznik je i po projednání stále ve hře, není po chuti nejen místním z Malešic, ale také radnicím Prahy 9, 10 a 14. Ty se obávají prachu v ovzduší, hluku a velkého množství projíždějících nákladních aut, pochybnosti panují také kolem účelu překladiště. „Rozumím obavám obyvatel spojeným s vybudováním překladiště. Lokalita je již dnes výrazně zatížena nákladní automobilovou dopravou, její další zvýšení je nepřijatelné,“ uvedla náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj Petra Kolínská.
Nechtějí překladiště1866 Tolik místních z Malešic nesouhlasí s plánovanou stavbou kontejnerového překladiště. Podepsali petici Ne překladišti Malešice. |
Poté, co zastupitelé vzali petici na vědomí, vyzvali radu hlavního města, aby zpracovala studii městské logistiky. Ta by měla vyřešit způsob dopravy zboží do města a po něm. Vzniknout by měla do léta příštího roku. „Nechci, aby jakýkoli Pražan byl zatěžován větší mírou automobilové dopravy, než je nezbytně nutné pro chod města,“ dodává náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.
Aktuálně předložený projekt nyní prochází posouzením vlivů na životní prostředí, kde mají Pražané i městská část stále možnost vznášet připomínky. Před vydáním stanoviska bude muset být vypracována také podrobná dopravní studie, investor musí předložit projekt ve variantách a město požaduje podmínit vybudování terminálu zprovozněním silničního okruhu.
Praha ovšem, po vzoru jiných měst, potřebuje jakousi přestupní stanici mezi železniční a silniční dopravou. Místo v Malešicích se podle zastupitelů jeví jako nejvhodnější. Podle signatářů petic proti překladišti je ale účel stavby sporný. Podle nich má totiž sloužit především dálkové přepravě, která vůbec nesouvisí s obslužností Prahy. Její umístění uvnitř města proto nemá logiku.
„Smysl ovšem dává jen takový projekt, který bude sloužit pro rozvoz zboží po Praze, nikoli jako překladiště zboží na cestě z jednoho konce Evropy na druhý. Takové záruky aktuálně předložený návrh investora nedává,“ potvrzuje obavy místních Kolínská.
Podobné překladiště, jež je v plánu, funguje již několik let na území Horních Měcholup a Uhříněvsi. Podle mluvčí Prahy 15 Evy Dvořákové zde ale bylo v minulosti od místních slyšet několik stížností na jeho provoz i dopad na okolí.