metro.cz

Čtyřpatrové parkoviště P+R vyroste u metra Prosek

  9:55
Do stání aut mimopražských řidičů hodlá město investovat 163 milionů korun. Odlehčí také Praze 8, 9 a 10.
Čtyřpatrová stavba o ploše 3100 metrů čtverečních vyroste za obchodním centrem u stanice metra Prosek | foto: Profimedia.cz

Černý Most, Opatov, Prosek. To jsou některá z pražských čtvrtí, kde se magistrát chystá příští rok zbudovat záchytná parkoviště P+R neboli park and ride – zaparkuj a jeď. První vlaštovkou má být výstavba Parkovacího domu Prosek v Praze 9, do kterého se rozhodli investovat pražští radní. Čtyřpatrová novostavba, jež má vzniknout vedle místní Billy, má přinést 378 parkovacích míst pro rezidenty i pro přijíždějící mimopražské řidiče.

„Investice, kterou zastupitelstvo projedná 14. prosince, je bez diskuse trefou do černého a naší městské části velmi pomůže. O zájem o využití nově vzniklých parkovacích ploch nemáme nejmenší obavy. Projekt vyroste v těsné blízkosti obchodního centra a stanice metra. Tato skutečnost zajistí pohodlí nejen rezidentům, ale rovněž řidičům dojíždějícím do hlavního města,“ říká zástupce starosty Prahy 9 Marek Doležal.

Parkoviště park and ride jsou v hlavním městě považována za téma, které bývá pravidelně označováno za jednu z priorit magistrátní dopravní politiky. Okrajové části Prahy se totiž potýkají s komplikacemi způsobenými vozidly nerezidentů, kteří pouze přestupují na MHD. Město má nyní na budování parkovišť pro rok 2018 vyčleněno 163 milionů korun. Podle náměstkyně primátorky Evy Kislingerové však pouhým budováním dalších stání vyřeší hlavní město problém parkování jen těžko.

„S větším počtem stání narostou kolony na příjezdu do města, problém by se tak jen posunul dále od centra. Je zcela nezbytné, aby se do této iniciativy zapojil i Středočeský kraj a středočeské obce, které jsou na hlavních železničních tratích, a lidé nechávali své vozy daleko za Prahou. Také potřebujeme, aby ministerstvo dopravy i nadále počítalo s modernizací kolejové dopravy v Praze a jejím okolí, i zde nás ještě čeká dlouhá cesta,“ vysvětluje Kislingerová.

Problém podle Kislingerové netkví jen v tom, že klíč k řešení problematiky hromadících se aut v ulicích není pouze v rukách magistrátu. Žádná legrace není ani shánění pozemků, kde by mohla parkoviště vyrůst. „Navíc jsou to často stavby, které všichni chtějí, ale nikdo je nechce mít v místě svého bydliště,“ dodává Kislingerová.

P+R v hlavním městě

  • Nejnovější P+R pro více než pět set aut funguje v hlavním městě od října, a to na Kotlářce, ve Švehlově ulici v Praze 10 a na sídlišti Písnice.
  • V současné době jsou parkoviště P+R umístěna u metra v lokalitách Skalka I a II, Zličín I a II, Nové Butovice, Opatov, Chodov, Ládví, Letňany, Rajská zahrada, Černý Most I a II, Nádraží Holešovice a Depo Hostivař. Další parkoviště P+R – Radotín a Běchovice – jsou navázána na vlakové spoje.
  • Nové P+R stání se nyní chystá například na Zličíně. Půjde o v pořadí již třetí. Nových 765 parkovacích míst plánuje získat také radnice Prahy 5. Vzniknout mají stavbou parkovacího domu, který by měl být na parkovišti u Nemocnice Homolka.
  • Záchytná parkoviště typu „zaparkuj a jeď“ hromadnou dopravou jsou umístěna u stanic metra nebo železničních nádraží. Parkování na nehlídaných P+R s bezobslužným provozem a s omezenou dobou stání na maximálně 24 hodin je zdarma. Pokud chcete parkovat na hlídaném parkovišti P+R zapojeném do systému PID do ukončení denního provozu parkoviště, cena je 20 korun.
  • V metropoli také existují místa pro krátkodobé zastavení typu „polib a jeď“ (kiss and ride). Ta jsou umístěna u některých stanic metra a železnice a jsou určena pro vystoupení osob přepravených řidičem osobního automobilu k prostředku veřejné dopravy. Obdobně lze tato místa použít i v opačném směru.
  • Nová parkovací místa chce město získat také tím, že do března příštího roku vypoví smlouvy nájemcům 42 z celkových 90 parkovišť. Některé plochy však magistrát vypovídat nebude. Jde například o parkovací domy, které zatím soukromníkům zůstanou. Proti je Asociace provozovatelů parkovišť, kteří se chtějí bránit u soudu. Vyvlastňováním prý totiž magistrát porušil rok starou úmluvu. Nájemci tak mají přijít o náklady, které do parkovišť investovali.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek