metro.cz

Vysvědčení slaví tancem i bruslením

  5:55
Na pražských školách se včera hromadně rozdávalo pololetní vysvědčení. Mezi žáky Základní školy Kladská v druhé městské části byste však chvíli po ohodnocení žáků nenašli rozdíl mezi veselými jedničkáři a­ o něco zadumanějšími trojkaři. Všechny děti tu totiž hned po vysvědčení společně vyrazily bruslit na Nikolajku.
Kateřina Vávrová, ředitelka Základní školy Kladská | foto: Metro.cz

„Tímto naším každoročním rituálem nejen den rozdávání vysvědčení dětem ozvláštňujeme, ale také mu dodáme patřičnou vážnost. Kdyby se normálně učilo a pak se šlo domů, celý akt by ke škodě všech zapadnul,“ říká ředitelka školy Kateřina Vávrová.

Na Kladské se chodí po rozdání vysvědčení bruslit už deset let po sobě a pedagogové v ­čele s ředitelkou mají s touto tradicí ty nejlepší zkušenosti. Z dětí totiž při sportu odpadne také stres spojený s očekáváním rodičů. Ten ale podle Vávrové k životu patří.

„Máme klasické známkování a pevný řád. Jsme přísní, což se projevuje také posledních čtrnáct dní před vysvědčením, kdy se žáci opravdu snaží si prospěch ještě zlepšit. Špatné známky u nás nehrozí jen prvňáčkům. To by už musel být vážný důvod, nejen špatný výkon, ale i přístup,“ dodává Vávrová.

Ani na Základní škole Náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze 3 se nebojí oslavit pololetní vysvědčení netradičně. Žáci druhého stupně se tu totiž scházejí v místní školní jídelně, aby si zde udělali speciální pololetní diskotéku. Podle ředitele školy Miroslava Šoukala je akce velmi oblíbená nejen mezi dětmi, ale také jejich rodiči. Ti jsou totiž na netradiční party zváni rovněž.

„Na naší škole totiž používáme elektronické žákovské knížky, plus jsme výsledky žáků zveřejnili již minulý čtvrtek po pedagogické radě. Žádný šok by tak rodiče, ale ani děti už vlastně neměl potkat a­ mohou se v klidu společně pobavit,“ usmívá se ředitel školy Šoukal.

Na základní škole Jiřího z Poděbrad se pedagogům osvědčila také metoda sebehodnocení samotných dětí. Většina vyučujících tu proto o pololetí a uzavření známek oslovuje žáky, aby se jich zeptala, jak sami hodnotí svůj výkon. „Můžu objektivně říct, že v devadesáti pěti procentech se hodnocení dětí a pedagogů shoduje a cítí to stejně. Někdy to děti dokonce cítí hůř, než jakou pro ně mají pedagogové připravenou známku. Děti to jsou zkrátka schopny objektivně ohodnotit a nedochází tak k žádným překvapením, natož pak ke strachu z příchodu domů,“ vysvětluje Šoukal.

Chytrým tahem této základní školy je také používání elektronické žákovské. Díky tomu je pro rodiče poměrně snadné, prohlédnout si známky svého dítěte kdykoliv a odkudkoliv. Podle Šoukala škola známky doplňuje velmi pravidelně. Nemůže se tak stát, že by docházelo k prostojům.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek