metro.cz

Na Malostranském náměstí nově bez aut, ale i zeleně

  8:38
Budoucí podoba Malostranského náměstí počítá s žulou, kašnou, ale jen pěti stromy. Stavební práce, které právě probíhají na Malostranském náměstí, jsou první ochutnávkou jeho výsledné podoby. Žlutá žula, která tu vyplní vyměňované tramvajové koleje, bude v budoucnu pokrývat většinu plochy náměstí.

Další 3 fotografie v galerii
Vizualizace budoucí podoby Malostranského náměstí | foto: Archiv MHMPMetro.cz

Po opětovném zveřejnění plánované podoby se ale na architekty projektu i magistrát snáší vlna kritiky. Ateliér Hájek, vítěz urbanisticko-architektonické soutěže, totiž podle Pražanů sice z náměstí odstraní většinu aut, podle některých ale zapomněl do projektu zařadit podstatnou věc – stromy.

„Mohlo by tam být víc zeleně než jeden strom,“ stěžuje si na facebookovém profilu hlavního města Michal Kožuch, jehož zřejmě vyděsila vizualizace dolní části náměstí. Na ní je k vidění pouze jeden dominantní platan. K němu se přidává celá řada dalších kritiků.

„Co více zeleně? Ochlazení už tak rozehřátého města,“ přisazuje si Michal Urbánek. Z dostupných vizualizací budoucí podoby náměstí je patrné, že se z něj má stát především jedna velká pěší zóna. Kromě zmiňovaného platanu, který zde roste již řadu let, ale projekt počítá jen se čtyřmi dalšími dřevinami.

Kromě nich mají plochu opticky zvelebit už jenom vodní prvky jako ruční pumpa či nová kašna. Přibýt má také několik laviček. „Návrh prošel úpravou na základě opravdu velkého množství připomínek nejen od památkářů, ale i dopravních expertů, policie i Prahy 1. Hledání shody nebylo jednoduché, ale jsme blízko okamžiku, kdy dokumentaci předáme stavebnímu úřadu,“ vysvětluje náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Náměstím, na němž lze v hlavním městě nalézt nejvíce parkové zeleně, je patrně Karlovo. Například na Staroměstském, které je podobně staré jako Malostranské, lze však u věže radnice rovněž najít několik stromů. Podle předsedy klubu zastupitelů za Piráty Adama Zábranského je však kritika nové podoby náměstí předčasná. „Jsme hlavně rádi, že z náměstí zmizí parkoviště,“ dodává Zábranský.

Termín dokončení úprav náměstí je vzhledem k plánovaným archeologickým pracím těžko odhadnutelný, předpokládá se rok 2019. Tramvaje by se přes náměstí měly znovu rozjet od 20. února.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek