metro.cz

Za P+R na Zličíně chce platit i Praha

  9:59
Parkovací dům by měl v ideálním případě začít vznikat již v srpnu.
Ilustrační snímek | foto: Pavel WellnerMAFRA

Záchytných parkovišť v blízkosti stanic metra je v metropoli stále nedostatek. Radní hlavního města proto zvažují, jakým způsobem by se mohla Praha zapojit do plánované stavby parkovacího terminálu na Zličíně.

Podle radního pro majetek Karla Grabeina Procházky by měl do dvou měsíců vzniknout návrh financování a podoby případných smluv se soukromou společností Č.R., která stavbu domu plánuje.

P+R parkoviště

  • Terminál s několika tisíci parkovacími místy má sloužit pro účely park and ride (P+R).
  • Nedostatek těchto parkovišť je v Praze dlouhodobým problémem. Město je v různé fázi přípravy stavby několika nových parkovacích domů.
  • Nová P+R v Písnici, na Kotlářce či ve Švehlově ulici se zatím netěší příliš velké oblibě. Jedním z důvodů je dle radních delší vzdálenost od nejbližší stanice metra.

„Město o záměru s investorem jedná již půl roku. Podobný parkovací terminál by Praze jistě velmi pomohl,“ říká radní Procházka. Parkovací dům, jenž by měl Zličínu přinést několik tisícovek nových parkovacích míst,má sloužit pro účely park and ride (P+R). Půjde tedy o místo, kde dojíždějící zanechají své auto a dále budou pokračovat MHD. Dům je součástí dopravní studie okolí obchodní zóny Zličín. Tu zpracovala právě společnost Č.R., která s nabídkou na spolupráci oslovila magistrát sama. Studie mimo jiné počítá s dalším rozvojem této oblasti a miliardovými investicemi do lokální infrastruktury.

Radou schválený dokument hovoří o tom, že soukromník zajistí přípravu a dohled nad stavbou. Magistrát dům následně přes dceřinou společnost odkoupí za deset procent ceny stavby. Dle kritiků transakce by se však město tímto postupem příliš vzdalo kontroly nad výslednou podobou projektu, protože by prostřednictvím veřejné soutěže nemohlo samo vybrat nejvhodnější variantu a cenu. Výhodou může naopak být rychlost, s jakou se může parkoviště začít stavět. Většinu potřebných pozemků totiž vlastní hlavní město, a u těch zbylých dosáhla soukromá firma v minulosti dohody s jejich jednotlivými majiteli.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek