metro.cz

Architekt Lukeš: Čechův most je nejkrásnější i nejzachovalejší

  10:49
Píše odborné i populární knihy, články do novin, učí dějiny architektury, ale hlavně se už třiadvacet let stará o Pražský hrad. Z okna své kanceláře má Zdeněk Lukeš skoro celou Prahu jako na dlani. Není divu, že mu učarovala.
Přední český historik architektury Zdeněk Lukeš. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Které pražské mosty jsou ve skutečně dezolátním stavu?
I ze zpráv v tisku je zřejmé, že různých mostních konstrukcí v Praze jsou poškozeny desítky, nejde jen o mosty přes Vltavu, řeší se například i terasa před obchodním centrem DBK na Budějovické nebo různé lávky a viadukty. Z velkých mostů je nutná oprava Libeňského, Hlávkova či Barrandovského. U všech těchto mostů došlo vlivem značného provozu a zanedbané údržby k poškození železobetonové konstrukce, a tím k ohrožení jejich statiky. V dobrém stavu není ani Železniční pod Vyšehradem nebo Branický, známý jako Most inteligence.

Jak reflektujete situaci kolem Železničního mostu? Myslím jeho uzavření pro pěší...
Na jeho nedobrý stav upozorňuji již léta. Přitom kdyby se zbavil rzi, řádně ošetřil a nasvětlil, jednalo by se o jeden z nejkrásnějších mostů. Nechápu, proč k tomu už dávno nedošlo.

Který pražský most je váš nejmilovanější? A proč?
Mám rád Čechův most, ten je sice nejkratším mostem přes Vltavu, ale konstrukčně i výtvarně velmi zajímavým. Svým secesním stylem navíc ladí s Pařížskou ulicí. Líbí se mi i některé železobetonové lávky na pražské ostrovy od architekta Vlastislava Hofmana ze 30. let. Jsou elegantní. Třeba lávka na Slovanský nebo Dětský ostrov.

V tomto století byly významně opraveny dva mosty – již zmíněný Čechův most a dále Hlávkův most.
Čechův most se opravoval poměrně nedávno a zdá se, že dobře. Hlávkův most byl v 60. letech rozšířen na dvojnásobek, přičemž vzala za své i jeho výzdoba na jedné straně. Později se tam dávaly odlitky reliéfů ze štěrbiny uprostřed mostu a obnovily se i plastiky Jana Štursy na holešovické straně. To, co tam vzniklo – ta mimoúrovňová křižovatka s nesmyslnými podchody, je ale hrozné. Navíc už je tento mimořádně zatížený most opět v bídném stavu. Až ho začnou opravovat a zavřou – to bude teprve dopravní kolaps!

Co říkáte na nový Trojský most, jak obstojí v evropské konkurencí?
Architektonicky se mi líbí, je možná zbytečně technicky komplikovaný a drahý, ale zase si myslím, že na mostech přes Vltavu v Praze by se šetřit nemělo. Jde přece také o nepřehlédnutelná umělecká díla.

Která přemostění Praze citelně chybí?
Na prvním místě chybí most ze Suchdola do Bohnic – tedy zásadní součást vnějšího dopravního okruhu. Dokud se ten nepostaví a okruh na severu nedokončí, bude dopravní situace v Praze dál katastrofální. Mimochodem, o nutnosti jeho výstavby se hovořilo už ve 20. letech minulého století. To je už bezmála sto let.

Které pražské mosty jsou technologicky či umělecky skutečně významné, evropského formátu?
Tak samozřejmě vedle Karlova třeba ten Čechův nebo taky Nuselský most – ten je unikátní svou délkou i tím, že kombinuje automobilovou a pěší dopravu s tubusem metra. Plánován byl už za první republiky, kdy proběhly dvě velké soutěže, ale výstavby se dočkal až v 70. letech.

Které evropské město je pro Prahu těžko dostižitelný vzor z hlediska urbanismu, s akcentem na mosty?
Těžko říci, takových měst je řada, ale rád vypíchnu méně známou slovinskou metropoli Lublaň a irský Dublin. Mezi lublaňskými mosty vyniká Plečnikovo slavné trojmostí, pýchou Dublinu je zase moderní most Jamese Joyce od španělského architekta Santiaga Calatravy.

Jaký předvídáte vývoj kolem kontroverzního Libeňského mostu?
Podle mě se teď všichni budou nejmíň deset let hádat, jestli zbourat celý most, nebo jenom jeho část. Naštěstí ale ten most není z hlediska dopravního zase tak zásadní, takže si na to časem zvykneme.

Autor: David Halatka Metro.cz
zpět na článek