metro.cz

Z Vysočan na Hloubětín nepojedou do léta tramvaje

  7:30
Trať v Kolbenově ulici projde rekonstrukcí. Po ní se zazelení, utiší a zrychlí.
Rekonstrukce tramvajové trati (ilustrační snímek) | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Nevzhledné šedivé panely, po kterých musely tramvaje Kolbenovou ulicí projíždět pomalu, zde mají nadobro utrum. Od soboty je tu totiž začnou mezi náměstím OSN a Vozovnou Hloubětín nahrazovat zelené pásy, po kterých může tramvaj svištět mnohem rychleji.

Podle mluvčího pražské záchranky Ondřeje Fraňka to však paradoxně znamená zpomalení pro sanitky. Ty totiž mohou jezdit jen po pevném povrchu, na měkčím travnatém povrchu se jim boří kola. Při jízdě Kolbenovou ulicí si tak nebudou moci krátit cestu středem ulice.

„Mám pocit, že zklidňování dopravy má v metropoli za následek také zklidňování záchranné služby. Za dvacet let mého působení zde jsem nezažil, že by s námi podobný krok někdo konzultoval,“ řekl deníku Metro Franěk. Podle technického ředitele dopravního podniku Jana Šurovského opravu tramvajové trati v okolí zastávky Kolbenova už nebylo možné odkládat. Nová trať by měla být hotová začátkem letních prázdnin. „Budeme rekonstruovat úsek dlouhý zhruba 1500 metrů. Připravujeme novou konstrukci trati z příčných betonových pražců ve štěrkovém loži,“ říká Šurovský.

Výluka a změny v MHD

  • Náhradní autobusovou dopravu přes den zajistí linka X16, a to na trase Poliklinika Vysočany – Lehovec – Poliklinika Vysočany. V nočním provozu bude na stejné trase jezdit linka X94.
  • Změny se dotknou tramvajových linek 8, 16 a 94. Zatímco osmička bude ve směru od Palmovky prodloužena přes Kbelskou a Sídliště Hloubětín do obratiště Lehovec a nahradí změněnou linku č. 16, linka č. 94 bude ve směru od Sídliště Barrandov ukončena u Vysočanské.

Povrch trati bude nejen zatravněný a automaticky zavlažovaný, na přejezdech, křižovatkách a místech pro přecházení dojde i na povrch z kamenů, respektive živce. Obě nástupiště zastávky tramvají Poštovská navíc budou nově bezbariérové, opatřené navigačními prvky pro nevidomé a slabozraké. Nově zrekonstruovaná trať má být přínosem nejen pro ekologii a rozvoj Prahy 9, ale také snížení hluku.

„V této lokalitě se kombinuje stávající obytná zástavba původní průmyslové čtvrti a nově rostoucí obytná výstavba,“ dodává pro deník Metro mluvčí dopravce Aneta Řehková.

Jak už tomu při opravách tramvajových pásů v metropoli bývá, výluku v Kolbenově ulici využijí ke svým pracím i další investoři. Dodavatel elektrické energie PRE zde položí chráničky kabelů, Pražské vodovody a kanalizace zase vybuduje nové vstupy do kanalizační stoky. Připojí se také Pražská teplárenská, která tudy natáhne nový horkovod, firma Creviston, a. s., zřídí signalizovanou křižovatku v Poštovské.

„V mezistaničním úseku Nový Hloubětín – Vozovna Hloubětín dojde také ke zkušebnímu umístění takzvané městské protihlukové clony, kterou zajistí Fakulta stavební ČVUT v Praze,“ doplňuje Řehková.

Travnaté plochy mezi kolejemi najdeme brzy nejen v Kolbenově ulici, ale již nyní také například na Evropské, v Podolí či ve Vršovické. Záchranářům komplikují práci jak tyto pásy zeleně, tak vyvýšené pražce obsypané kamením. Auta záchranky proto musí obvykle jezdit kolem kolejí a hledat nějakou vybetonovanou plochu, přes kterou lze přejet.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek