metro.cz

Světla měla ukázat na volnější vozy metra, projekt je ale zastaven

  8:30
Studentský projekt oslovil dokonce i dopravní podnik. Světelná signalizace by ale vyšla až moc draho.
Metro (ilustrační foto) | foto: freeimages

Na začátku, na konci, nebo uprostřed? Kde bude v soupravě metra asi nejméně lidí? Tohle dilema řeší řada cestujících. Tým studentů z ČVUT přišel s nápadem, jak čekajícím lidem poradit, který vagon bude nejprázdnější.

Chytré řešení zaujalo také pražský dopravní podnik, který se zapojil do příprav projektu a hodlal ho otestovat. Deník Metro ale včera zjistil, že byl projekt odložen. I v případě, že by byl testován pouze v jedné stanici, kterou měl být Střížkov, vyšel by řádově na několik milionů, a proto dostal dočasnou stopku.

Přitom zprvu celý nápad vypadal jednoduše. Jednotlivé vagony metra se totiž už nyní průběžně váží. „Tento údaj je on-line dostupný ve vozové řídicí jednotce, řídí se dle něj například parametry brzdné soustavy,“ říká Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku (DPP).

Nápad studentů vychází z logické úvahy, že nejlehčí vagon je ten nejprázdnější. Kdyby pak metro vyrazilo z jedné stanice do druhé, dostali by čekající lidé informaci o obsazenosti vozů prostřednictvím LED pásků v podlaze. V místě, kam dojede nejprázdnější vagon, by se rozzářila světla nejjasněji. Slabé světlo zase naopak naznačilo, kam dojede nejobsazenější vůz. Takto alespoň signalizace fungovala, když studenti z týmu RedCute loni prezentovali svůj projekt na programátorském maratonu Smart Mobility Hackathon.

Studentský nápad měl mít řadu výhod. Kromě zvýšeného pohodlí cestujících by se mohl také zrychlit provoz, díky rychlejšímu nástupu a výstupu. Chytré řešení také mohlo ušetřit peníze díky rovnoměrnějšímu opotřebení vozů.

Jenže právě kvůli penězům z projektu dočasně sešlo. „Projekt jsme začali s myšlenkou inovativního využití existujících dat a věříme, že by do metra přinesl zajímavá zlepšení. Od začátku jsme věděli, že data ještě nejsou přístupná. Nevěděli jsme však, že jejich zpřístupnění bude tak náročné technicky i finančně,“ říká Vít Obrusník z týmu RedCute.

Původně se uvažovalo o tom, že by se signalizace zavedla v testovacím režimu do jedné stanice. Přínos projektu by ale v tomto testovacím režimu byl pro cestující minimální, protože světelná signalizace, která by naváděla cestující do méně zaplněných vagonů, by se rozsvěcela pouze zhruba dvakrát do hodiny. „Jednotlivé varianty realizace jsme důkladně probrali a bohužel, potřebná infrastruktura v metru zatím chybí. Věřím, že nápad neumře a k jeho realizaci časem prostor bude,“ dodává Obrusník.

Také dopravní podnik doufá, že v budoucnu bude více využívat svých dat. Kromě váhy vozu totiž umí DPP sledovat i další data dostupná z vozových počítačů a řídicích jednotek. Jedná se například o informace o spotřebě energie či o motohodinách.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek