metro.cz

Padne Libeňský most? Po dnešku bude jasno

  5:55
O osudu devadesátiletého kubistického monumentu rozhodují dnes pražští zastupitelé.
Odpůrci bourání Libeňského mostu na něm zatančili bojový tanec haka aby...

Odpůrci bourání Libeňského mostu na něm zatančili bojový tanec haka aby vyjádřili svůj nesouhlas. | foto:  František Vlček, MAFRA

Zbourat, nebo opravit? Na tuhle otázku by měl už dnes najít odpověď pražský magistrát. Deník Metro odpovídá na desítku nejpalčivějších otázek, které ohledně budoucnosti Libeňského mostu vyvstaly.

1. Může Praha architektonicky ceněný Libeňský most skutečně dát zbourat?

Tato varianta se nyní jeví jako reálná. Radní na svém úterním zasedání souhlasili s doporučením technické rady, aby byl most namísto zdlouhavé a drahé rekonstrukce raději zbourán. S demolicí nemá problém ani ministerstvo kultury, které most v únoru neposoudilo jako kulturní památku. Při jeho nezbytné rekonstrukci by totiž podle něj nemohla zůstat zachována jeho autentická architektonická hodnota, kterou soumostí má. Rozhodnutí ministerstva ale poté napadl Národní památkový ústav, jehož experti chtějí most zachovat.

2. Pokud most padne, kudy povede náhradní?

Najde-li Technická správa komunikací místo, kudy provizorium vést, bude o jeho stavbě rozhodovat náročnost provedení a cena. Kdy by mohl být zbourán a postaven nový, není jasné. Pokud s tím budou zastupitelé dnes souhlasit, město dá doplnit technickou dokumentaci zadání stavby. Následně ji předá firmám, které uspěly ve výběrovém řízení před lety, kdy magistrát o přestavbě mostu uvažoval poprvé.

3. Přišla by Praha s Libeňským mostem zároveň o vůbec nejstarším kubistický most na světě?

Podle některých odborníků a také náměstkyně primátorky pro územní rozvoj a územní plán Petry Kolínské tomu tak skutečně je. Most přes Vltavu spojuje levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní od roku 1928. V období československé normalizace se počítalo s tím, že Libeňský most bude stržen a postaví se nový a širší most podle sovětského vzoru. Ten měl pojmout větší množství automobilů.

4. Je možné Libeňský most ještě zachránit odbornou rekonstrukcí?

Názory se různí. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek, jenž je navrhovatelem bourání, argumentuje tím, že by samotný most sice zrekonstruovat šlo, ale o jeho podpůrných pilířích se to už říci nedá. Jejich poškození je dle znaleckých posudků, o které své stanovisko opírá, tak značné, že by se v případě jejich záchrany mohla oprava jen zkomplikovat. Architekti opírající se o starší posudky zase argumentují tím, že je zcela opravitelný. Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce byl letos šest týdnů zavřený. Faktem zůstává, že most nebyl nikdy opravován, přitom ho postupně namáhala stále těžší a intenzivnější doprava. Poškodily ho také povodně v roce 2002.

5. Kdo prosazuje demolici mostu a kdo je naopak pro jeho rekonstrukci?

S návrhem na demolici souhlasilo sedm z jedenácti radních z řad ANO a ČSSD, bourání nepodpořili zástupci Trojkoalice. Podle náměstka Dolínka z ČSSD odstranění Libeňského mostu ušetří čas i peníze. Stejného názoru je také primátorka Adriana Krnáčová z hnutí ANO. Proti je například starosta Prahy 7 a zastupitel za Trojkoalici Jan Čižinský, náměstkyně primátorky Petra Kolínská, také z Trojkoalice, a rovněž řada architektů.

6. Má už Praha vymyšleno, kudy by při opravování či po zbourání mostu vedla náhradní doprava?

Na konkrétní návrhy objízdných tras je zatím podle radních příliš brzy. Pokud by se před zneprůjezdněním současného mostu nepostavil vedle něj most nový, Prahu by pravděpodobně čekal podobný dopravní kolaps, jaký zažila při šestitýdenním uzavření mostu před dvěma měsíci. „Náhradní spojení mezi Prahou 7 a 8, které se v rámci uzavírky ukázalo naprosto kritickým, není zatím žádným způsobem řešeno,“ kritizuje postup radních místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský. „Bez ohledu na to, zda se most ve finále opraví, či postaví nový (ideálně na základě mezinárodní architektonické soutěže), je zásadní rychlé zadání přípravy provizorního mostu pro kapacitní dopravní spojení,“ dodává.

7. Kolik by mohla stát případná oprava a kolik jeho demolice?

Na tuto otázku momentálně neexistuje jednoznačná odpověď. Podle odborníků by stavba nového mostu i komplexní rekonstrukce současného vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 milionů korun. Náměstek Dolínek se ale nechal slyšet, že zejména z hlediska budoucí údržby mostu se jeví jako nejekonomičtější ho zbourat a pak se starat o nový. Jeho odpůrci ale oponují tím, že je nutné do celkových nákladů započítat nejen finanční prostředky vynaložené na nový most, ale také na samotnou demolici a zbudování objízdných tras. Podle staršího plánu zbourání mostu po povodních Praha spočítala náklady na asi 350 milionů korun. Tuto možnost odborníci kvůli špatnému stavu pilířů zamítli.

8. Dostačuje Libeňský most současným dopravním nárokům?

Oficiální dopravní model prokázal, že současná kapacita mostu dostačuje. Podle znaleckého posudku však na most mohou v současné době vjíždět i vozidla do hmotnosti jedenácti tun. Z bezpečnostních důvodů sem ale ve skutečnosti smějí jen nanejvýše šestitunová. Most má v oblibě i pražská záchranka. Díky vybetonovaným plochám, které tu slouží jako podklad kolejím, snadno prokličkují mezi auty. Travnaté plochy a pražce obsypané kamením, které je v metropoli postupně nahrazují, sanitkám naopak nesvědčí.

9. Bude Praha na nový most vyhlašovat architektonickou soutěž?

Pražští radní rozhodli, že v případě bourání půjde město cestou výběrového řízení. Praha tak sice dostane nový most, soutěž na jeho podobu však vypisovat nebude. Postup magistrátu kritizuje kromě řady politiků také Česká komora architektů. „Takový postup je špatný. Nejen u takto výjimečné stavby by měl veřejný zadavatel volit architektonickou soutěž. Tu navíc doporučuje i dokument Politika architektury a stavební kultury, který byl přijat vládou ČR v roce 2015,“ uvedl architekt Pavel Hnilička.

10. O osudu kterého mostu se bude jednat příště?

V budoucnu musí být opraven také Hlávkův most. Přestože je ve špatném stavu, tramvaje přes něj dál mohou bez problému jezdit. Železobetonový most, jenž byl postaven mezi léty 1909 a 1912, byl náměstkem Dolínkem několikrát zmiňován jako ten, který se hned po tom Libeňském musí začít opravovat. V případě, že by musela být doprava na něm zastavena, může ji alternovat trasa metra C mezi stanicemi Vltavská a Florenc.

Obočí ve tvaru mostu z tramvají. Uživatelé sociálních sítí se pouští do „Demolínka“

  • Koláže dělající si legraci z rozhodnutí magistrátu zbourat Libeňský most se na internetu začaly objevovat krátce poté, co ho Dolínek oznámil společně s primátorkou Adrianou Krnáčovou.
  • Některé vtípky a koláže se zaměřují na Dolínkovo srostlé obočí, jiné si dělají legraci z vizualizace podoby mostu. Další příspěvek si utahuje z faktu, že ač nebyl Libeňský most nikdy opravován, přežil všechny povodně včetně té z roku 2002.
  • Uživatelé Dolínka také přejmenovávají na „Demolínka“. Náměstek se zařadil po bok primátorky, která má již od svého zvolení také přezdívku – „Krnda“. Další pak staví Dolínka žertem do role kruťase, který chce bez lítosti nevinný most zlikvidovat.

Lidé a aktivisté tancovali v úterý na mostě tanec haka. MAFRA

Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován. Archiv

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek