metro.cz

Padne železniční most? Je to ve hře

  9:54
Zrezlý je železniční most ze dvou třetin. Oprava konstrukce se podle posudku správce nevyplatí.
Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Skoro to vypadá, jako by se postupně měly zlikvidovat původní pražské mosty přes Vltavu. Po Libeňském mostě je teď ve hře ten železniční, který téměř 120 let spojuje Výtoň se Smíchovem. Na stejném místě by pak mohla vzniknout jakási replika původního monumentu.

Koroze jeho konstrukce údajně v posledních letech dosáhla takového stupně, že se musel pro letošní rok uzavřít alespoň pro pěší. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se o most stará, nyní přichází s novým plánem. Dílčí opravy lávek, které zde provádí Technická správa komunikací, jsou podle nového znaleckého posudku zbytečné a rezavějící památkově chráněnou konstrukci prý bude lepší zbourat.

„Stávající nosná konstrukce je ve výrazně horším stavu, než se původně předpokládalo. V rámci rekonstrukce je nutné vyměnit minimálně šedesát procent prvků s efektem prodloužení životnosti o pouhých třicet let. Tyto nepříliš pozitivní výsledky průzkumu nás přiměly k opětovnému přehodnocení navržené koncepce,“ uvedla pro deník Metro mluvčí SŽDC Kateřina Šubová, podle které most přesluhuje bezmála deset let.

Průzkum, kterým správce mostu nyní argumentuje, vypracovala společnost SUDOP Praha za účasti ČVUT. Výhodami bourání je podle jejich posudku podstatné zkrácení doby výluk na trati a také prodloužení životnosti mostu na dalších sto let.

Sám správce však přiznává, že prosadit bourání nebude nic jednoduchého. „Vše bude záviset na projednání s orgány památkové péče, příslušnými útvary magistrátu a ministerstvem dopravy. Teprve po schválení výše uvedené varianty řešení budeme schopni přesněji stanovit předpokládaný termín realizace stavby,“ podotkla Šubová. Pokud by SŽDC nápad s demolicí vyšel, z původního mostu by zůstala jen jeho spodní část.

Proti tomuto záměru se však staví řada odborníků včetně architekta Jaroslava Zimy či historika architektury Zdeňka Lukeše. Proti je také náměstkyně primátorky Petra Kolínská, podle které je most ikonickou stavbou, kterou Praha ztratit nesmí. „Pokud je most opravdu neopravitelný, podpořila bych v nejzazším případě vznik co nejvěrnější repliky ze stejného materiálu a za použití stejné konstrukce. Je ale nepřijatelné, aby o osudu národní kulturní památky rozhodovala jen SŽDC,“ kroutí hlavou Kolínská.

S vyjádřením k celé situaci prozatím vyčkávají památkáři, pod jejichž ochranou stavba je. Na mostě jsou nyní pracovníci Technické správy komunikací, která zde plánuje v září otevřít jednu z lávek pro pěší, druhou pak příští rok. Pokud by však most měl jít v dohledné době k zemi, jsou nynější práce, za které město platí padesát milionů korun, zbytečné.

O možném zbourání mostu se mluvilo již před třemi lety, a to nejen kvůli jeho špatnému stavu. SŽDC i Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) tehdy tvrdily, že most je dopravně plně vytížen a měl by se ideálně rozšířit ze dvou kolejí na tři. S širší variantou se však nyní opět nepočítá.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek