metro.cz

Tramvajáci si předávají štafetu

  8:27
Kolík putoval z vozu do vozu v MHD naposledy před čtyřmi lety.
Netradiční výjev předávky kolíku lidi baví. | foto: Tadeáš Havlík

Už jste někdy viděli, jak k vám jede tramvaj, pak si jen tak přejede do protisměru a nakonec si další řidič přijíždějící z druhé strany přebírá od prvního dlouhý červený předmět?

Tak to vás nejspíš netrápila zdlouhavá výluka v Zenklově ulici, která zde mezi Bulovkou a Palmovkou přináší tento pozoruhodný okamžik někdy i každých sedm minut.

„Jde o netradiční úkon, jenž se dělá z bezpečnostních důvodů. Mezi zastávkami Vychovatelna a Bulovka je zaveden jednokolejný provoz a v tomto úseku může jet pouze tramvaj, jejíž řidič si převzal od protijedoucího kolík, takzvaný Souhlas k povolení vjezdu,“ vysvětluje správce Facebooku Pražské integrované dopravy (PID).

Zde se před pár dny objevilo video, které celý akt zachycuje. Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové tento postup nelze nikde v Praze momentálně spatřit. Naposledy se tu totiž používal před čtyřmi lety. „Postup je to relativně běžný. Naposledy byl k vidění na jednokolejné trati v Trojské ulici při výstavbě nového Trojského mostu,“ vzpomíná Aneta Řehková.

Pod videem PID se obratem rozhořela diskuse. Zatímco jedni se v ní nadšeně dělí o své zkušenosti z Manchesteru či Budapešti, kde se tento postup používá denně, jiní dávají najevo svou netrpělivost s délkou oprav v Zenklově ulici. „Když si člověk koupí roční kupon, tak si zároveň kupuje určitou dopravní obslužnost v intervalech, které jsou indikovány PID v době koupě. Vy tu potom rozkopete trať, stavba má evidentně zpoždění a trvá dlouho a PID nedostatečně obsluhuje trasu Bulovka–Kobylisy,“ stěžuje si uživatel Michal Malý. „V rámci ceny za roční kupon hradíte jen 20 procent provozních nákladů PID v Praze. A opravdu se omlouváme, ale pokud při koupi něčeho máte již v ceně 80 procent slevu z plné hodnoty služby, nelze zajistit v případě oprav náhradu v úrovni 100 procent,“ uvádí PID na adresu stížností uživatele Malého.

Rekonstrukce Zenklovy ulice začaly na podzim loňského roku. Podle Facebooku PID jsou zvěsti o zpoždění prací v této ulici holý nesmysl. „Výluka byla od počátku naplánována do konce září 2018, protože její délku limituje kompletní rekonstrukce (odstranění a novostavba) mostu přes Rokytku na Elsnicově náměstí. Jelikož v Zenklově byla řadu let stavební uzávěra, rekonstrukce trati se provádí až poté, co daný úsek opustí další investoři. Pokud by dopravní podnik pouze vyměňoval koleje, výluka by měla opravdu délku nejméně poloviční,“ vysvětluje PID, proč to celé trvá několik měsíců.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek