Chodci versus tramvaje 0:5. Takový výsledek přinesl podle dopravního podniku měsíc květen. Během něj totiž došlo v hlavním městě k pěti srážkám tramvaje s chodcem. Toto číslo je bohužel rekordní, nejenže ke střetům došlo během deseti dnů, zároveň jde o množství, jaké se v Praze běžně neodehraje za celý rok.
Podle vedoucího odboru Technické kontroly dopravního podniku Martina Doubka, jehož tým příčiny i průběh nehod vyšetřuje, řidiči souprav svou bystrou reakcí denně zabraňují dalším a dalším střetům. Na ty si lidé přitom podle něj často sami nabíhají.
„Běžná situace z denní praxe každého tramvajáka: Pod kola rozjeté soupravy mu vstoupí člověk zírající upřeně do mobilu či nepozorný jedinec poslouchající muziku. Řidič má poté na reakci zlomek vteřiny a dobrždění rozjeté tramvaje není právě jednoduché. S brzdnou dráhou ani hmotností vozu totiž nic moc nenadělá,“ říká pro deník Metro Doubek.
Chodci si přestávají uvědomovat nebezpečí
Dopravní podnik nyní rozjíždí osvětovou kampaň. Ta by měla lidem připomenout, že si mají opět na tramvaje dávat pozor. S rozvojem technologií, ale i městského života totiž tuto schopnost podle Doubka postupně ztrácíme. „Neuvědomujeme si riziko a nebezpečí, které hrozí. Nemáme v úmyslu lidi děsit. Spíše jim připomenout, že rozjetá tramvaj není něco, k čemu by neměli chovat náležitý respekt,“ dodává Doubek.
Tramvaje se projíždějí Prahou mnoho desítek let. Podle Doubka měli lidé rizika, která mohou způsobit, daleko více pod kůží. „Měli vybudované jednoduché mechanismy: vidím koleje, podívám se vpravo i vlevo. Trápí mě, že už lidem tyto zvyky dnes nic neříkají. I já, který se do mobilu koukám i za chůze, uvažuji přece racionálně a nebezpečí vnímám. Stejnou interakci bychom rádi opět naučili chodce v Praze,“ doplňuje Doubek.
Mobil – nepřítel tramvajáků i cestujících
K nebezpečným situacím v ulicích hlavního města dochází podle Doubka opravdu nejčastěji kvůli mobilním telefonům. Poslech hudby, telefonování či koukání do displeje jsou podle Doubka suverénně nejčastějším důvodem, proč jsou chodci tramvajemi denně ohrožováni na životě. Tento fakt nedávno potvrdil také řidič tramvaje Martin Vokáč. Ten se na Facebooku Pražské integrované dopravy svěřil s tím, že kvůli mobilům někdy, ač nerad, cestujícím ujíždí. Ti totiž tramvaj přehlédnou.
Neštěstí poznamenají na celý život řidiče i chodce
K podobnému neštěstí došlo na náměstí I. P. Pavlova v polovině května. Tramvaj tu srazila dvojici cizinců kolem šedesáti let. Po 45 minutách oživování ale bohužel zraněním podlehli. Podle Doubka k situaci došlo proto, že dvojice přecházela částečně mimo přechod a ještě k tomu na červenou. Řidič, který se k nim řítil v desítkách tun vážícím kolosu, neměl šanci nehodě zabránit. „Brzdná dráha byla 43 metrů, což je vzhledem k podmínkám naprosto unikátní. O rychlosti reakce řidiče, který začal brzdit za 200 milisekund, nemluvě,“ vysvětluje Doubek.
O tři dny později srazila ve Vršovicích dopoledne tramvaj osmdesátiletou paní. Ženu následně odvezla s úrazem hlavy a nohou záchranka. Řidič, který podobnou nehodu zažije, má pak poté trauma na celý život.
„Je jasné, že každý se s podobou zkušeností vyrovnává po svém. Někdo ji nese lépe, někdo podstatně hůře,“ konstatuje Doubek.
Vyšetřování nehod
Většina srážek tramvaje s chodcem, která se v hlavním městě odehraje, není smrtelná. Pokud má ale některá z dotčených osob újmu na zdraví, probíhá takzvaná komisionální prohlídka tramvaje. Ta obvykle probíhá týden po události, kdy je vůz policií po nehodě odstaven do speciálního ochranného boxu, který se nachází v každé vozovně, a následně zaplombován. Po týdnu se sundá plomba a jde se vyšetřovat.
„Vše se odehrává za účasti soudního znalce, odborových organizací, pana řidiče a lidí z kontroly a vyhodnocení provozu, jejichž komise jsem členem. Zkoumáme, zda neexistuje nějaká technická závada, která mohla mimořádnou událost ovlivnit,“ popisuje proces pro deník Metro Doubek.
Přestáváme se bát a koukání do mobilu
|