metro.cz

Turisty vozí v Praze lesní auta

  7:48
Centrum brázdí repliky, ale také „traktory“. Vyhlídkových aut pro turisty přibývá.
Prahu brázdí nezjištěné množství pseudoveteránů. | foto: Metro.cz

Z původně zajímavého nápadu nabízet turistům projížďky historickými vozy malebnými kouty centrální části metropole se stal Divoký západ. Pro opravdové veterány i repliky vyčlenila původně Technická správa komunikací několik nástupních míst. „Jenže se toho pak chytili naši i zahraniční podnikavci a dnes tyhle vozy parkují nejen v modré zóně, ale i na zákazech stání,“ říká Richard Bureš, radní Prahy 1.

Nyní narazíte na vyhlídková auta třeba v Pařížské, Rytířské, Husově, Mostecké a dalších ulicích, dlouhé vozy se proplétají i nejužšími uličkami města. Problémem pro regulaci je, že mezi provozovateli vyhlídkových jízd je řada mimopražských firem, chovají se v podstatě stejně jako taxikáři, kteří působí v Praze, ale živnost mají třeba na Moravě. V autoreplikách pro turisty působí v Praze třeba i Poláci.

„Historická auta vjíždějí do pěších zón nebo i na Hradčanské náměstí, kde se vydávají za dopravní obsluhu,“ popisuje radní Bureš. I to prý vedlo k tomu, proč se nedávno rozhodla Praha 1 ve spolupráci s Policií České republiky proti těmto podnikavcům zakročit. Dopravní policie provedla v uplynulých dnech kolem tří set kontrol, ale jen v padesáti případech nenašli muži zákona žádné závady.

„Kromě takzvaných drobností, jako je například nepoužívání bezpečnostních pásů, objevila policie i řadu kuriozit,“ řek Metru Jan Daněk z tiskového oddělení pražské policie. Jedno z vozidel mělo dokonce technický průkaz vystavený na „zvláštní vozidlo“. Do této kategorie se řadí například zemědělské nebo lesnické traktory, bagry či vozíky pro invalidy, tedy vozidla, která kromě řidiče nejsou určena k jakékoliv přepravě osob, a to ani ke komerční.

Jedním z možných řešení, aby „divoké“ repliky nevjížděly například do turisty přehuštěné frekventované Mostecké ulice před Karlovým mostem, je připravované umístění vysouvacích sloupků zhruba v polovině této ulice. Praha 1 se nedávno pokusila nešťastně zakázat nejrůznější elektrická pohybovadla tím, že by do vybraných ulic neměli povolený vjezd i cyklisté. Vedení městské části nakonec od plošného zákazu ustoupilo.

Jak oblafnout pravidla

  • V Česku vyzrajeme na všechno, dokazují to „traktory“.
  • Někteří dopravci začali využívat k přepravě po silnici těžká vozidla, která vypadají jako nákladní auta, jsou však určena pro zemědělství.
  • Mají drobná omezení, technický průkaz je však vystaven na traktor. Mohou tak ignorovat zákaz vjezdu pro těžké náklaďáky.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek