metro.cz

U Libeňského mostu mají stát pomocníci

  16:32
Provizorium, jež by zastoupilo Libeňský most při opravách, by mohlo vyrůst vedle něj. Přípravy zaberou přes dva roky.
Podoba provizorního most | foto: TSK

Osud budoucího propojení vltavských břehů sedmé a osmé městské části je v metropoli, alespoň během posledního roku, tématem číslo jedna. Libeňský most mezi politiky i veřejností vzbuzuje velké vášně. Někteří jsou pro jeho zbourání, jiní jej chtějí opravit.

O budoucnosti mostu, který nebyl v minulosti dvakrát prohlášen za kulturní památku, promluvil včera také dosluhující náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. Ten představil veřejnosti dokument vypracovaný Technickou zprávou komunikací, podle něhož by bylo pro Prahu nejlepší most opravit a postavit vedle něj dvě provizorní přemostění. Jeden silniční, druhý pro tramvaje.

„Libeňský most musí být zrekonstruován, na tom se všichni shodneme bez ohledu na to, jaká varianta nakonec bude realizována. Myslím, že se nám podařilo najít smysluplné a cenově přijatelné řešení,“ říká Dolínek.

Podle dokumentu Technické správy komunikací by příprava na vybudování provizoria trvala 26 měsíců, tedy více než dva roky. Stavební náklady na provizoria by Prahu vyšly na 480 milionů korun. Která varianta ale bude nakonec vybrána, bude podle Dolínka záležet na rozhodnutí nového vedení města. Je ale podle něj také nutné počítat s variantou, že by během oprav přišly povodně. „Nová rada bude mít na stole vše potřebné. Zprávu Kloknerova ústavu, posudky technické komise, zprávu správy komunikací i možnost navázat na původní výběrové řízení,“ dodává Dolínek.

Mostní provizoria by dle dokumentu správy komunikací stála na straně směrem proti proudu Vltavy. Původně pracovníci řešili čtyři varianty. V první se uvažovalo o mostu v ose ulic Komunardů a U Náhonu a Thámova v Praze 8. Podle druhé varianty mělo provizorium vést z ulice Jateční v Holešovicích přes řeku do Urxovy v Karlíně a třetí z Jankovcovy k Invalidovně. Poslední varianta počítá se stavbou provizoria podél Libeňského mostu proti proudu řeky. Tuto variantu vedení města správa komunikací doporučila jako nejvýhodnější. „Není možné, aby tak důležitá spojnice neměla adekvátní dopravní náhradu,“ doplňuje Dolínek.

Zbudování provizorního mostu podporuje i Praha 7. Její radní Lenka Burgerová se například dala slyšet, že radnice podpoří nejrychlejší variantu i tu, která bude garantovat veřejnou dopravu s nejmenším počtem zásahů. Na zachování mostu se také shoduje nově vznikající koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09, KDU-ČSL a STAN). Ti si budou dle Dolínka muset poradit také se společností České přístavy, se kterou bude nutné jednat v součinnosti. „Spolupráce byla doteď dobrá. Jen je třeba se dohodnout o budoucí kompenzaci. Praha má cyklostezky postavené na jejich pozemcích,“ míní Dolínek.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek