metro.cz

Tylova, Alláhova nebo čísla. Čtenáři vybírali názvy stanic metra

  8:59
Uvažovat o změnách názvů stanic metra znamená naštvat mnoho Pražanů. O tomto faktu se před několika dny přesvědčil magistrát, který společně s pražským organizátorem dopravy Ropid přichystal novou koncepci. Podle ní by ke změnám některých názvů mohlo v budoucnu dojít. Deník Metro minulý týden vyzval čtenáře, aby se podělili o své nápady, které názvy stanic by stály za úvahu. Z odpovědí vyplynulo jediné. Když přejmenovávat, tak rozumně.
Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Největší popularitě by se u čtenářů deníku Metro těšily takové změny názvů, které by udělaly pořádek v místopisu. Stanice metra A Hradčanská je typickým příkladem. Vůbec se totiž nenachází v Hradčanech a slušelo by jí tak podle některých čtenářů spíše označení odkazující na Dejvice. Jiní zase poukazují na fakt, že nedaleká Bořislavka není na Bořislavce.

Asi nejčastěji zmiňovaným trnem v oku je pak pro řadu čtenářů název stanice Depo Hostivař. „V názvu mi vadí slovo Hostivař. Stanice přece vůbec není na území Hostivaře a vzdušnou čarou je to do centra této čtvrti tři kilometry, od nádraží Praha-Hostivař pak 2,8 kilometru,“ říká čtenář Radek Hirják, který by v novém názvu raději uvítal odkaz na Strašnice. „Napadá mne například Novostrašnická, protože stanice je na katastrálním území Strašnic v oblasti, která se nazývá Nové Strašnice. Mezi touto stanicí metra a zástavbou má být navíc dostavěna nová vlaková zastávka, takže by se logicky také jmenovala Praha – Nové Strašnice,“ dodává Hirják.

Podobnou změnu by ocenila také čtenářka Jana Květoňová. „Ta stanice by se měla jmenovat Černokostelecká,“ míní Květoňová.

Místo I. P. Pavlova raději J. K. Tyla
Řada čtenářů vidí v přejmenovávání stanic příležitost, jak se v hlavním městě zbavit vzpomínek na staré časy. „Navrhuji přejmenovat stanici I. P. Pavlova na J. K. Tyla. Měly by zmizet názvy připomínající, že jsme byli čtyřicet let ruskou kolonií,“ napsal deníku Metro Ladislav Lukšan.

Podobně smýšlí také čtenář Miroslav Miler. Ten by nejraději z názvu stanic zcela vymýtil „rusismy“, jaké se do nich podle něj vmísily díky vnucené pomoci sovětských odborníků při výstavbě. „To se projevilo hlavně u názvů stanic ve tvaru přídavného jména. Jde například o Budějovickou a Vltavskou na lince C, Strašnickou, Staroměstskou, Malostranskou, Hradčanskou a Dejvickou na áčku či Vysočanskou, Českomoravskou a Radlickou na lince B,“ vysvětluje Miler a dodává: „Vzpomínám si, že když jsem se po revoluci omlouval jednomu moskevskému kolegovi z vědeckých kruhů, že u nás se stanice Moskevská přejmenovala na Anděl, ale že zůstal název I. P. Pavlova, on mi sdělil, že u nich by to byla Pavlovskaja.“

Někteří by se přídavným jménům rádi vyhnuli v názvech stanic úplně. „Nelíbí se mi Smíchovské nádraží. Mělo by se přejmenovat na Nádraží Smíchov. Ke zvážení je Nádraží Vysočany místo Vysočanská. Hlavní nádraží bych asi nechal, protože Nádraží hlavní zní divně,“ píše čtenář s přezdívkou Jujec.

Očíslovat a obarvit
Názvy stanic metra, zastávky povrchové dopravy, ulice či jiné orientační body a místa čelí podle některých čtenářů příliš často dobovým vrtochům. Čtenářka Kateřina Zemanová proto nabízí řešení. Udělat v Praze radost matematikům. „Stanice by se jmenovaly 1 až 17 nebo 20 dle délky trasy. K číslu dodáme barvičku. Stačila by nám pak stručná sdělení typu: Sejdeme se na červené 7,“ přemítá Zemanová.

Všechno špatně
Ať se stanice začnou přejmenovávat jakkoliv, podle jisté skupiny čtenářů to bude vždy ke škodě. Čtenářka Dana Bernardová se například bojí toho, že se na jejich pojmenováních v budoucnu podepíše domnělá náklonnost k muslimským zemím. „To už můžete rovnou dát Alláhova, Šeherezádina, Abdulláhova a podobně,“ zmiňuje Bernardová.

Podle čtenáře Petra Richtera je přejmenovávání stanic holý nesmysl. Zároveň ale navrhuje, že by mohly jejich názvy odrážet úroveň okolního znečištění. Změna by pak potkala třeba Malostranskou a Hradčanskou.

„Sedněte si do linky číslo 22 směrem k Hradu a dívejte se kolem. Téměř každý dům posprejovaný, špinavý, málo udržovaný. Zeď kousek za ministerstvem financí je posprejovaná, rovněž tak u samotné Malostranské. Třeba by se mohla jmenovat Posprejovaná, co myslíte?“ píše Richter s tím, že by se pro Malostranskou hodil také název Zubatá, podle vypadaných dlažebních kostek válejících se na okolních chodnících.

Perštýn místo Národky
Jednou ze zvažovaných variant je také přejmenování Národní třídy na Perštýn. Takový nápad je však nezkousnutelný pro většinu čtenářů. Jakub Stránský je například toho názoru, že by po případném přejmenování přišla Praha o část své identity. „Za chvíli nebude nikdo vědět, jak se která stanice jmenuje. Některé názvy zastávek mají již svou tradici ve svém jménu a dát jim nový název je zcela nesmyslné,“ míní o změnách Stránský.

S ním souhlasí také čtenářka Olga. „Nechte už tu Prahu, ať se tak moc pořád nemění, vždyť je to teď v pohodě,“ dodává čtenářka.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek