metro.cz

Barevných tramvají je v metropoli čím dál víc

  12:58
Oranžová Mazačka či dvě černé Vymlouvačky a od minulého týdne i modrá T3 Coupé. Po Praze jezdí čím dál víc tramvají, které nemají běžnou barevnou kombinaci.

Další 1 fotografie v galerii
Celoplošnou reklamu najdete i na starších tramvajích T3 | foto: Anna KettnerováMetro.cz

Největší zastoupení v této skupině netradičních vozů mají tramvaje s celoplošnou reklamou. „Nyní je jich zhruba čtyřicet,“ říká Markéta Fialová z JCDecaux. Tato firma se zaměřuje na venkovní reklamu a řadu let provozuje městský mobiliář v Praze.

Podle Fialové je o celoplošnou reklamu velký zájem. Vůbec nejoblíbenější jsou celopolepy na tramvajích Škoda 14T Porsche. „Reklama se nasazuje v rámci vozoven, z dané vozovny vyjíždí vždy více linek a jízdní řády si určuje dopravní podnik, takže toto si klienti vybírat nemohou,“ upřesňuje Fialová. Polepení reklamy probíhá v režii JCDecaux v depu dopravního podniku. Celá akce trvá zhruba dva až tři dny.

Má-li nějaká firma zájem o tento druh prezentace, musí si připravit statisíce. Například kdyby někdo chtěl mít svou reklamu na voze 14T Porsche, musí zaplatit 260 tisíc korun za tisk, 220 tisíc za instalaci a 300 tisíc za půlroční pronájem tramvaje. Reklama na starších vozech je o něco levnější. Například náklady na tisk na vůz T3 vyjdou na 242 tisíc korun.

Po Praze jezdí tramvaje, které jsou reklamou na pivo, kávu, nanuky či cestovní kancelář. „Většinou jde o posilování povědomí o značce, případně o jejím spojení s pozitivními emocemi,“ říká Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnosti, a dodává: „Z výzkumu Postoje české veřejnosti k reklamě vyplývá, že reklamou na dopravních prostředcích ne- jsou lidé zdaleka tak přesyceni jako například reklamou v komerčních televizích. Šedesát procent lidí považuje reklamu na MHD za přiměřenou, nevadí jim.“ 

Jak to vidím já

Tramvaje 14T Porsche jsou pro celovozovou reklamu snad stavěné. Jsou to tramvaje, které v originálním šedém laku vypadají hrozně a reklama jim jen prospívá a rozzáří je. A na tramvajích 15T je to o tom, jak se udělá, některá jim padne, u jiných prosvítají červené detaily a to už není ono, tam hodně záleží na polepu. Nejsem toho názoru, že by tramvaje musely mít jednotný vzhled. Ono když stojíte na zastávce a přijede něco, co jste nečekali, má to jinou barvu, zaujme vás to nebo ne... každopádně si toho ale všimnete a to pak má smysl.

Anna Kettnerová, fotografka a řidička tramvaje

zpět na článek