metro.cz

Děti hrají na památku Arnošta Lustiga hru z terezínského ghetta

  8:56
Chodí do základní školy, ale přesto hrají hru o holocaustu. Žáci literárně dramatického oboru Základní umělecké školy Litoměřice nacvičili představení s názvem Jak daleko je daleko – Léto Ludvíčka Adlera. Příběh na motivy novely Arnošta Lustiga Zloděj kufrů odehrají 20. prosince i v synagoze na pražské Palmovce. Děti na představení vede jejich učitelka a režisérka Lenka Pařízková.
Představení Základní umělecké školy Litoměřice s názvem Jak daleko je daleko –...

Představení Základní umělecké školy Litoměřice s názvem Jak daleko je daleko – Léto Ludvíčka Adlera. | foto: ZUŠ LitoměřiceMetro.cz

Akce pokračují

  • Kulturní události i novinky k nedožitým 90. narozeninám Arnošta Lustiga běží nadále.
  • Ode dneška do soboty 17. prosince proběhne v kině Lucerna filmová přehlídka věnovaná slavnému autorovi. Například zítra zde diváci spatří první české uvedení dokumentárního filmu Terezín v režii Carlo di Carla, žáka slavného Michelangela Antonioniho. Na scénáři se podílel a ve filmu účinkuje Arnošt Lustig i Jiří Pavel.
  • Program začíná vždy v 18.30 hodin. Jen dnes předchází filmům v kavárně Lucerna vernisáž Krajiny Lustig (17.30), fotografie a karikatury Arnošta Lustiga pohledem výjimečných umělců v kontrapunktu s obrazy Františka Lukáše.
  • Vyšlo i nové CD Osudy, kde Lustig vypráví o svém životě.

Jak vás napadlo zpracovat toto téma?
Ze strany žáků vzešlo přání, že chtějí hrát představení, které se bude týkat vážnějšího tématu. Doposud jsme totiž tvořili kusy, které byly spíš komediální, věnovali se divadelní improvizaci. Přirozeně pak došlo na téma 2. světové války, protože někteří z nich zrovna četli knihy, které se v tomto období odehrávaly. Nakonec jsme zvolili novelu Arnošta Lustiga Zloděj kufrů, která je příběhem téměř čtrnáctiletého Ludvíčka a o něco mladší Markétky, tedy vrstevníků mých žáků.

Mělo na výběr tématu vliv i to, že je Terezín blízko vašich Litoměřic?
Blízkost Terezína je něco, co člověka více či méně určitě ovlivňuje. Pro nás to bylo výhodou – v tom smyslu, že jsme mohli navštívit expozice památníku a přemýšlet o tom, v jakých konkrétních místech se Lustigův příběh mohl odehrát.

Nebylo složité žákům vysvětlil téma hry a souvislosti té doby?
Naopak – od začátku je téma zajímalo, přemýšleli o něm, ptali se. Dívali jsme se společně na záznamy rozhovorů s pamětníky, hraný film Transport z ráje, který je také natočený podle Lustigovy povídkové knihy.

Jak na hru žáci reagovali?
Mám pocit, že je to pořád baví. Jsou rádi, když diváci odcházejí z představení a dál o něm přemýšlí. A naše inscenace není jen o době holocaustu, ale především o tom, co člověk prožívá, když z kamarádství vzniká první láska. Jak říká Lustig: „To zázračné, co obohacuje člověka.“

Hra je prý neobvyklá svým jevištním uspořádáním...
Divadelní prostor je uspořádaný do arény, takže diváci sedí po obvodu kruhu a uprostřed se hraje. Celé to navozuje atmosféru intimity a zároveň uzavřenosti, obklíčení – nemožnosti z kruhu uniknout stejně, jako nebylo možné dostat se z ghetta svobodně ven.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek