metro.cz

Dovolená je tabu. V pondělí vrcholí sezóna doručování zásilek

  10:38
Je to tu jak na obřím mraveništi. Uprostřed obří haly stojí padesátimetrový pás. Za hodinu po něm projede 15 tisíc balíků. Kolem kmitají desítky třídičů, řidičů i brigádníků. „Na svátky jsme jich nabrali 400,“ říká Petr Chvátal, generální ředitel PPL, když nás provází depem, které je nedaleko Prahy, v Jažlovicích. Je půl šesté ráno a ­v­ depu PPL je šrumec.
Ve skladu PPL | foto: Marek Hýř, Metro.cz

Desítky řidičů na páse sondují balíky. Adresa je nezajímá. Balíky po lince letí a malá písmenka jdou přečíst v tomto fofru jen těžko. Navíc řidiči nejsou chodící atlasy, aby znali každou malou vesničku. Je zajímá unikátní číslo, které určuje, jakým směrem zásilka pojede. Pokud na ně narazí, balík čapnou a postaví na „svou“ hromádku. Z­ té pak balíky putují pěkně ručně do dodávek. V ­průměru každý řidič za den doručí něco přes sto balíků. Teď před svátky asi 150.

Pošta. Stávkuje kvůli mzdám

Tři menší odborové svazy České pošty vyhlásily na 19. prosince dvouhodinovou stávku. Protestu kvůli požadavku na zvýšení mezd o 2500 korun měsíčně se zúčastní kolem 6000 lidí, tedy pětina zaměstnanců podniku.

„Stávkový výbor dosud nepředložil seznamy stávkujících ani seznamy pracovišť, na kterých by stávka měla probíhat, považujeme tuto akci za nezákonnou. Věřím, že stávka neproběhne,“ říká Matyáš Vitík, mluvčí pošty. Dnes se má s odbory kvůli stávce sejít premiér Bohuslav Sobotka.

Konkurence je na tom v ­těchto dnech podobně. „V­ prosinci jsme zaznamenali narůst balíků o 70 procent oproti běžnému dni v­ květnu,“ říká Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Pošťáci se v ­těchto dnech vážně zapotí. „Denně přepravíme jen v ­rámci třídírny v pražských Malešicích téměř dvě tuny balíků,“ dodává.

Největší peklo je přitom první den v týdnu. To se nahromadí zásilky z víkendu. Pondělí, které bude teď, má být navíc absolutní vrchol sezony. Advent je celkově doručovací špička. Však je také v tento čas v donáškových firmách slovo „dovolená“ prostě tabu.

O zásilky se v těchto dnech ale nestarají jen řidiči a třídiči. Balíky tahá každý. „Od 12.­prosince jsou i kolegové z­ ostatních oddělení zapojeni do výpomoci na dispečinku, v depu či budou přímo přepravovat zásilky. Každá volná ruka a noha ve firmě bude využita,“ říká Jana Šobotníková z marketingového oddělení Messengeru.

Nejinak je tomu i u PPL. Dnes nás ředitel Petr Chvátal provedl depem, v dalších dnech ho čeká něco trošku jiného. Pokud bydlíte v okolí Prahy a v následujících dnech vám balík doveze plešatý sympaťák, je dost možné, že jste potkali nejvyššího šéfa. I Petr Chvátal totiž v­ těchto dnech vyráží do terénu. Příští týden totiž jeho firma „udělá“ podle odhadů milion zásilek.

Kolem osmé je jažlovická hala PPL skoro prázdná. Balíky jsou v dodávkách a zvuk pásu vystřídalo pípání mobilů. Desítkám řidičům už volají lidé. Před chvílí jim totiž přišla SMS, kdy jim balík dojde. Většinou volají, že v­ tento čas asi nebudou doma. To řidičům přidělává další vrásky. Už tak nejsou rádi, že vyrážejí na namrzlé silnice.

Pracovat v donáškové firmě je řehole. Zájemců o ­tuhle práci je pomálu. „Celé odvětví se potýká s ­nedostatkem řidičů, doručovatelů, třídičů a podobně,“ říká mluvčí České pošty. A bude hůř. Podle dat Messengeru se od roku 2011 zvýšil počet přepravených zásilek o 43 procent.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek