metro.cz

Obrázky plic či rozpadající se nohy na krabičkách výrobci řeší kamufláží v regálech

  15:06
„Prosil bych červený elemka s ­miminkem,“ slýchá každé ráno trafikantka Michaela od jednoho ze svých věrných zákazníků. V trafice sítě Relay u ­metra na pražském Andělu jí ale obvykle chvíli trvá, než příslušnou krabičku mezi ostatními vystavenými kousky najde.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Výrobci cigaret totiž obratem zareagovali na nechuť Čechů prohlížet si odpudivé obrázky a začali trafiky vybavovat speciálními regály. Ty pomocí krycí nálepky na plastových držácích krabiček vyvolávají dojem, že ­cigarety vypadají jako dříve. „Pokud nepřijde zrovna někdo, kdo chce na cigaretách mít konkrétní obrázek, v práci nám to spíš šetří čas. Když máte během chvíle najít v té změti fotek konkrétní značku, je to občas problém,“ dodává Michaela.

Na pultech a ve stojanech nejen pražských trafik jsou obrázky povinné od 7. prosince. Za tu dobu si získaly řadu odpůrců, kterým ošklivý pohled vadil, a žádali proto po prodejcích méně drsný obrázek. Výrobci cigaret ale na tento trend obratem zareagovali, a tak cigarety začaly získávat původní podobu alespoň ve stojanech.

„To, jestli je konkrétní značka překrytá, a jiná naopak ne, neovlivníme. Přicházejí k nám kontroly, které to, jak jejich zboží nabízíme, přísně kontrolují a ­určují, jak bude prezentováno,“ řekla deníku trafikantka řetězce Valmont, která nechtěla být jmenována.

Podle Tomáše Korkoše, člena představenstva tabákové společnosti Philip Morris ČR, firma svým počínáním zákon nijak neporušuje. „Společnost postupuje v plném souladu s platnou legislativou. Vzhled našich jednotlivých značek vyvíjíme ve snaze odlišit se od ostatních značek tabákových výrobků na trhu,“ vysvětluje Korkoš.

Tabákové firmy mají postupně v plánu zavést kryty na regálech plošně. Alespoň podle trafikantky Jarmily, která pracuje v trafice patřící k­ potravinám Tesco v nákupním centru na Smíchově. „Zakrývání se rozjíždí postupně. Počítám, že nálepky budou i ­na těchto dalších regálech,“ ukazuje trafikantka na druhou polovinu malé prodejny.

Schovávání obrázků se stalo oblíbeným marketingovým tahem nejen v regálech. Již před několika měsíci, kdy se začaly objevovat na pultech, hbitě zareagovala například firma Camel. Ta začala ke krabičkám nabízet plechový krycí obal, který se jednoduše na originální krabičku nasadí.

Podle ministerstva zemědělství byl však tento postup v souladu se zákonem. Nejde totiž o obal tabákového výrobku, a tak se na něj regulace nevztahuje. Kromě masovějšího prodeje klasických tabatěrek a krabiček zakrývajících odpudivé fotografie přinesla nová image tabákových výrobků další vedlejší efekt.

Již v listopadu totiž deník Metro upozorňovaly pracovnice obchodů s tabákem na fakt, že již není možné na krabičkách dohledat množství nikotinu, dehtu a oxidu uhelnatého. Tyto údaje jsou přitom pro samotnou chuť cigaret klíčové. „Lidé pak nevědí, které cigarety si vybrat,“ upozorňovala tehdy trafikantka Lucie.

Podle ministerstva zemědělství však nejde o chybu, jelikož je od září v platnosti zákon o tom, že se údaj o emisích na cigaretách již vůbec nemusí vyskytovat. „Kouření je škodlivé za všech okolností. Údaj by mohl vyvolat dojem, že jsou některé výrobky méně škodlivé,“ doplňuje mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek