metro.cz

Uber nabízí levné svezení. Podle města porušuje zákon

  17:19
Společnost Uber, která propojuje řidiče a zájemce o svezení, funguje od začátku února i v Brně. Pro jízdu za výrazně nižší částku než v tradičním taxi si stačí stáhnout aplikaci do telefonu. Pro přivydělání řízením pak potřebujete jen pojištěné vozidlo staré maximálně 10 let, čistý trestní rejstřík a čistý výpis z bodového hodnocení řidiče. Podle mnohých společnost porušuje zákon.
Ředitel Uberu pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský | foto: Marie Stránská, MAFRA

Po Praze i Brno

Brno je po Praze, kde služba funguje od roku 2014, druhé město v Česku, v němž celosvětový fenomén Uber působí. „Brno jsme si vybrali i pro jeho technologickou vyspělost. Brno, takzvané české Silicon Valley, je místem, kde jsou lidé velmi otevření inovacím a moderním produktům. Očekáváme, že jej Brňané vezmou rychle za svůj,“ věří generální ředitel Uberu pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský. Za svůj jej ale nevzal brněnský magistrát.

Služba se dle náměstka pro dopravu Matěje Hollana totiž pohybuje na hraně zákona. „Z hlediska zákona je Uber problematický. Způsob provozování taxislužby touto společností je patrně v rozporu se zákonem. Uber se na hraně zákona pohybuje ve více státech a je na soudech a na zákonodárcích, aby v této věci rozhodli jednou provždy. Magistrát, jako příslušný orgán státní správy, je ze zákona povinen zajistit příslušnou kontrolu,“ říká Hollan.

Taxikáři jako figuranti

Magistrát hned v prvním týdnu rozdal řidičům Uberu několik pokut. Úředníci je udělili na základě skutečnosti, že řidiči nemají žádné označení, taxametry, koncesi ani zkoušky z místopisu, a přitom si vydělávají přepravou osob. Řadu z pokut iniciovali brněnští taxikáři, kteří si ve spolupráci s figuranty řidiče Uberu objednávali a následně hlásili policistům. Minulý týden v pondělí se vedení města usneslo, že ačkoliv je situace právně komplikovaná, Uber porušuje zákon. Podle ředitele Uberu však řidiči stejné podmínky jako profesionální taxikáři splňovat nemusí, a zákon tedy nijak neporušují. „Řidiči Uberu poskytují spolujízdu. Devadesát procent z nich to má navíc jako přivýdělek, nikoli jako hlavní podnikání,“ říká Peťovský.

Město nyní plánuje dokončit právní analýzu a zvažuje i soud.

Cena rozhoduje

Čtěte o taxi

Princip, jakým Uber funguje, kritizuje i společnost Liftago, která je jakýmsi hybridem spojujícím výhody moderních mobilních aplikací a licencovaných řidičů.

„Uber těží ze své finanční síly a mediální popularity a objektivně poskytuje levné služby. Ovšem za cenu obcházení zákona – na úkor daní a trestů pro řidiče. Uber je super aplikace od miliardové americké firmy, která ovšem nenese žádné právní riziko. To nesou řidiči, které Uber tak trochu zneužívá,“ říká spoluzakladatel společnosti Liftago Ondřej Krátký.

Liftago stejně jako Uber sdružuje nezávislé řidiče. Všichni však musí mít licenci, taxikářské zkoušky a označení taxi. Aplikace zájemcům ukáže nabídky profesionálních řidičů v okolí a pasažér si vybírá podle odhadu ceny, vozu, hodnocení a dojezdové vzdálenosti toho nejlepšího. Řidiči si svými nabídkami konkurují, i tak má však Liftago cenově mnohem blíže k tradičním taxislužbám než k Uberu, jehož amatérským řidičům nemůže konkurovat. Přesto Liftago v Brně odveze už téměř deset tisíc pasažérů za měsíc.

Nástupní sazba Uberu činí 25 korun, cena za kilometr je 9,90 koruny a cena za minutu jízdy tři koruny. Zákazník však musí zaplatit minimálně 55 korun. Taxislužby si v Brně účtují až 60 korun za nástup a až 30 korun za kilometr. Podle webové kalkulačky tak například cesta přes celé Brno z Řečkovic na letiště vyjde s Uberem na 229 korun, s Liftagem na 330 korun a s běžným taxi na 388 korun.

Šéf Uberu Tomáš Peťovský: Přepravní služby neděláme

Jak složitou právní situaci vidí samotná společnost, prozradil v rozhovoru ředitel Uberu pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský.

Kdo při přepravě v rámci Uberu zodpovídá za cestujícího v případě nehody?

Zodpovědnost za bezpečnost cestujícího v průběhy přepravy má její poskytovatel – tedy partnerský řidič Uberu. Uber poskytuje dodatečné bezpečnostní opatření prostřednictvím aplikace – například vzájemným hodnocením řidičů a cestujících, využíváním GPS pro sledování průběhu cesty a podobně. V případě služby uberPOP je nad rámec povinného ručení každý cestující pojištěn od momentu nástupu až po moment výstupu speciálním pojištěním odpovědnosti. Cestující je pojištěním chráněn proti poškození majetku i proti zranění. Toto pojištění kryje i škody způsobené během jízdy i dalším třetím osobám – chodcům či ostatním řidičům.

Vyplácí Uber finanční odměny řidičům, kteří jsou v aplikaci zaregistrováni?

Partnerští řidiči Uberu si vydělávají jízdami. Uber v ojedinělých případech nabízí možnost přivydělat si formou časově omezených bonusů. Cílem je zabezpečit, aby byla služba pro cestující rychle dostupná například i během reklamních akcí, kdy je zájem cestujících obrovský. Tímto říkáme, že si za svojí aplikací stojíme a nabízíme velmi atraktivní příležitost, jak si lidé mohou přivydělat řízením vlastního auta. Uber je technologická společnost, která prostřednictvím mobilní aplikace spojuje cestující s řidiči, tudíž žádné přepravní služby neprovozuje ani žádné řidiče nezaměstnává. Partnerští řidiči jsou samostatnými podnikateli se všemi právy i povinnostmi z toho vyplývajícími.

Jaký je o Uber v Brně zájem v prvních dnech od spuštění služby?

Brňané přivítali služby firmy Uber s nadšením. Zejména mladší lidé, kteří taxi služby nevyužívají, a naopak hledají moderní formy dopravy.

Autor:
zpět na článek