metro.cz

Cestujeme víc. Je jedno, přes koho

  10:27
Slevové portály hýbají turistickými zvyklostmi, cestovní kanceláře ale úbytek nepociťují.
Letní večer u rakouského jezera Attersee. (Ilustrační foto) | foto: Petr Kubát, MF DNES

Touha po odpočinku, zážitcích nebo jen po radosti z cestování se s lepší ekonomickou situaci promítá v poslední době i v nárůstu prodaných zájezdů na všech frontách.

Největší slevový formát Slevomat.cz se chce dokonce stát jedničkou v oblasti cestovního ruchu v Česku. „Jedná se o segment, který neustále vykazuje meziroční růst,“ popisuje ředitelka portálu Marie Chytilová a dodává, že kromě pobytů a zájezdů v Česku a Evropě se firma chce rozkročit dále do zahraničí.

Společnost chce upravit rezervační systém tak, aby si zákazníci mohli ověřit přímo v reálném čase dostupnou kapacitu v ubytovacím zařízení. „My jako přidanou hodnotu nabídneme navazující služby. Ať už jde o wellness, kulturní či sportovní program, nebo tipy na výlet. Chceme nabídnout zákazníkovi program, aby vše našel na jednom místě,“ doplňuje Chytilová.

Loni potvrdil určitý vliv slevových portálů na zvyklosti Čechů v oblasti cestování také průzkum CzechTourismu. Z výsledků vyplynulo, že tyto portály mají vizuálně atraktivní nabídku, která velmi často přesvědčí zákazníky ke spontánnímu nákupu (62 procent nákupů) a zejména láká k poznávání nových míst a lokalit. Nízká cena je hlavním důvodem nákupu dovolené jen u poloviny zákazníků. „Slevové portály hlavně vykrývají kapacity mimo hlavní turistické sezony. Trend zůstává stejný,“ přitakává mluvčí CzechTourismu Martina Fišerová.

Také cestovní kanceláře jsou v dobré formě. Případný odliv zákazníků směrem ke slevovým formátům nepociťují. „Počet klientů naopak výrazně roste. Výhodou je, že máme v každé destinaci delegáta a celkově velmi široký aparát lidí, kteří se o klienta postarají v případě, že by se vyskytl jakýkoliv problém. Při nákupu na slevovém portálu mít takovou jistotu vždy nemusí. U nás si navíc lidé vybírají z neporovnatelně širší nabídky zájezdů,“ uvádí mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. „Pro naše klienty je při nákupu zájezdu důležité, že jedou s cestovní kanceláří, kterou znají a které důvěřují,“ dodává Bezděk.

Podle Jana Osúcha z představenstva Asociace cestovních kanceláří si navíc můžou lidé dobrou cenu zájezdu najít i na webech cestovek. „Kuriózní je, že identické pobyty nabízené na slevových portálech jsou v nabídce cestovní kanceláře za stejnou cenu, a mnohdy i levnější. Zároveň jsou ale pojištěny pro případ krachu organizátora zájezdu,“ upozorňuje Osúch.

Ubytovat se ale můžou zájemci i přes rezervační systémy typu Airbnb. „Nevidíme žádný pokles rezervací. Počet hostů v Česku vzrostl v posledních dvanácti měsících o 83 procent,“ říká Andrew Verbitsky, generální manažer firmy pro oblast střední a východní Evropy.

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek