metro.cz

Asociace cestovek: „Dovolené zdraží.“ „Nesmysl,“ tvrdí ministerstvo

  13:07
Chystá se nový fond na ochranu klientů cestovek.
Jan Bezděk, mluvčí CK Fischer | foto: ArchivMetro.cz

Za dovolenou si kvůli novému zákonu možná připlatíte. Nárůst cen dovolených může způsobit nová evropská směrnice o cestovních službách. Tu musí Česko začlenit do právního řádu do začátku příštího roku.

Ministerstvo pro místní rozvoj proto připravilo novelu zákona o podnikání v oblasti cestovního ruchu. Její součástí má být i vznik takzvaného garančního fondu, dalšího nástroje, který by měl chránit lidi v případě krachu cestovní kanceláře. Cestovní kanceláře do něj mají přispívat každý rok drobnou část ze svého rozpočtu. Novinka se jim proto nelíbí.

Největší ochranná ruka?

„V žádném jiném podnikatelském odvětví není klient chráněn tak jako právě v cestovním ruchu. Snaha o prosazení garančního fondu do zákona vyvolává dojem, že stát nevěří podnikatelům v cestovním ruchu, že budou dodržovat zákonné povinnosti,“ diví se předseda Asociace cestovních kanceláří ČR Vladimír Dolejš.

Ministerstvo pro místní rozvoj se ale snaží uklidnit klienty cestovních kanceláří, že zmiňované zdražování není na pořadu dne. „Informace o zdražení není pravdivá a asociace to díky řadě vzájemných jednání s ministerstvem dobře ví,“ říká mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

„Ministerstvo vyhláškou stanoví roční výši příspěvků do garančního fondu na pouhých 0,1 procenta z ročního objemu tržeb cestovních kanceláří,“ dodává mluvčí. Navíc pokud bude fond do pěti let naplněn částkou 50 milionu, cestovky do něj nadále přispívat nemusí.

Cestovní kanceláře ale situaci kolem fondu až tak růžově nevidí. „V obecné rovině se dá říci, že je tu reálná možnost, že dodatečné náklady spojené s fungováním tohoto fondu se promítnou do cen zájezdů,“ říká Jan Bezděk z cestovní kanceláře Fischer. Zároveň ale dodává, že je nejprve potřeba počkat, jestli garanční fond vznikne, případně za jakých podmínek. Podle Bezděka je ale další zajištění pro klienty už zbytečné.

Zkrachovala

Když v roce 2011 zkrachovala cestovka Vivamonde, někteří klienti se peněz nedočkali, i když cestovka měla pojištění.

Pojištění totiž na vzniklé škody nestačilo. Klientů se až po pěti letech zastal Ústavní soud. V době krachu měla firma 300 klientů v Turecku. Někteří Češi dokonce měli v den úpadku do Turecka odletět. Cestovka ale neměla zaplacený charterový let. Ostatní cestovní kanceláře, které měly nasmlouvaná místa v letadle s Vivamonde, musely pro své klienty hledat náhradní dopravu

„Se zřízením garančního fondu jednoznačně nesouhlasíme, protože klienti jsou už v tuhle chvíli dostatečně ochráněni díky pojištění proti úpadku, které je pro cestovní kanceláře povinné a jeho podmínky se navíc už poslední novelou zpřísnily,“ říká Bezděk. Naráží na to, že cestovky musí pojišťovně například pravidelně posílat reporty, aby byly správně nastavené pojistné limity pro případ, že zkrachují.

Z evropské legislativy vyplývá, že stát musí zajistit stoprocentní náhradu peněz vložených občanem na zájezd v případě krachu cestovní kanceláře. V Česku je tato povinnost zajištěna pojištěním cestovek u pojišťoven. V červenci 2015 ale rozhodl Ústavní soud, že pojišťovny musí proplácet peníze i nad stanovené limity, protože v některých případech nedosahovaly stoprocentního vrácení peněz za zrušený zájezd. Také proto vzniká nový fond.

„Chápeme stesky cestovních kanceláří z více regulovaného prostředí, ale fond vznikl na základě vzájemné shody. Naopak cestovní kanceláře musí chápat obavy turistů z někdejší nekalé praxe, kdy občané Česka místo příjemné dovolené zůstávali bez prostředků, ubytování a dopravy v cizím prostředí,“ zní vysvětlení z ministerstva.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek