metro.cz

Pobočky na ústupu. Do banky se chodí mobilem

  11:35
Místo esemesky otisk prstu. Lidé se chtějí do účtu přihlašovat moderně.
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Čekání ve frontě v bance je dnes pro desetitisíce lidí minulostí. Díky moderním aplikacím totiž už na pobočky vůbec nechodí. Většina českých bank má totiž nemalou část klientů, kteří s nimi komunikují čistě jen přes chytrý telefon. Některé jsou v používání technologií ještě dál.

Banky se připravují na revoluci

- Evropská směrnice dá klientům nové možnosti.

- Zhruba do dvou let musí banky reagovat na novou směrnici. Díky ní získají lidé lepší přehled o svých penězích.

- Lidé budou moci díky směrnici dávat instrukce bankám skrz internetové rozhraní někoho jiného než své banky. To znamená, že klient bude mít v ­jedné aplikaci přehled o ­pohybech na všech svých účtech vedených u různých bank. - Ve dvou bankách má účet třetina Čechů.

- Takzvaná směrnice PSD2 má začít platit od ledna 2018. Banky ale mají od vydání předpisu 18 měsíců na to, aby se na situaci připravily.

Například Komerční banka nabízí svým klientům ovládat účet ve virtuální realitě, která je zatím rozšířená hlavně pro hraní počítačových her. Ovládání bankovní aplikace je možné gesty. Pohyby ruky zachycuje kamera. Ta je integrována do brýlí, v­ kterých klient vidí svůj účet.

Komerční banka nabízí ještě další vychytávku. Banka podporuje mobilní bankovnictví na chytrých hodinkách. Na jejich displeji je možné například zkontrolovat zůstatek na účtu nebo prolistovat historii transakcí. Stejnou službu nabízí v­ Česku například ČSOB.

Že lidi baví využívat ty nejmodernější technologie, potvrzuje i Air Bank. „Už v létě klientům umožníme, aby se do aplikace přihlašovali také pomocí otisku prstu,“ slibuje mluvčí banky Jana Karasová. Většina bank má také své aplikace v mobilech, které neustále vyvíjí.

Například Equa bank včera představila vylepšenou verzi své původní aplikace. „Je designem i ­funkcemi podobná sociálním sítím, jejichž obliba neustále roste,“ říká Tomáš Veselý, ředitel depozitních produktů Equa bank. Před uvedením aplikace na trh si Equa bank nechala zpracovat průzkum, aby zjistila, které služby jsou na ústupu a­ které naopak momentálně frčí. Zatímco ubývá návštěv poboček, hovorů na call centra a psaní mailů, raketově roste využívání mobilního bankovnictví. „Za poslední tři roky se zdvojnásobilo,“ upřesňuje Veselý.

Éra mobilů

40

Tolik procent Čechů chodí do banky přes mobil. Dokonce dvě třetiny lidí sledují přes mobil zůstatek na účtu. Přes 60 procent Čechů provádí v ­mobilu i platby. Polovině lidem ale vadí, že je zobrazení na mobilu moc malé a kontrola účtu je tak obtížnější.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek