metro.cz

Konec levných foťáků se blíží

  11:13
Lidé dnes fotí spíše mobilem. Ty ale zdražují.
Ilustrační foto | foto: Vladan Rámiš, iDNES.cz

Kvalitní fotografii dnes udělá běžný mobil, tak proč si ještě pořizovat fotoaparát? Takhle nějak uvažuje řada Čechů. Klasické foťáky za pár tisíc si mladí lidé s chytrými telefony už většinou nepořizují.

V cizině ušetříte

6500

Až tolik můžete ušetřit, když si nový mobil koupíte v cizině. Na to, že jsou mnohé smartphony v jiných evropských zemích výrazně levnější než v Česku, upozornil web mobil.idnes.cz. Ten našel výhodné ceny v Německu, Francii, Španělsku i Itálii. Rozdíl v ceně způsobuje například odlišná sazba DPH či posilující koruna, kdy výrobci v Česku ceny plánovali na dřívější vyšší zafixovaný kurz.

„V levnějším segmentu nakupují už spíše jen starší generace. Vloni klesly prodeje kompaktů dokonce o třicet procent,“ uvedl Jan Nejezchleb, produktový manažer řetězce Expert Elektro s tím, že na pokles mělo vliv i zemětřesení v oblasti, kde stojí velká továrna na výrobu čipů.

Některé značky, například Olympus, už také výrobu malých digitálních fotoaparátů, takzvaných kompaktů, úplně ukončily, a nabídka v obchodech se proto neustále zužuje.

Drahých kompaktních fotoaparátů a zrcadlovek se zatím pokles zájmu netýká. Naopak lidé za ně utrácí čím dál více. „Pokud zákazníci chtějí nebo potřebují lepší fotky než z mobilu, volí už většinou prémiový segment,“ myslí si Nejez- chleb.

Zájem je celosvětově také o chytré telefony. Velká poptávka tak šroubuje jejich cenu nahoru. Lidé také investují do mobilů právě proto, že je chtějí využívat místo ustupujících fotoaparátů. A logika věci velí, že dobré fotky dělají spíš ty lepší telefony. Ty ale stojí o něco více. Lidem to ale nevadí. „Spotřebitelé jsou ochotni za chytrý telefon zaplatit víc, neboť jim jde o lepší uživatelskou zkušenost,“ potvrzuje Yotaro Noguchi ze společnosti GfK, která zpracovává informace o trhu.

Tato analytická společnost také odhaduje, že zájem o chytré telefony bude růst i nadále. Mobily se totiž neustále vyvíjejí a lidé mají o inovace zájem. „Výrobci dělají vše pro to, aby zajistili co největší atraktivitu svých produktů, a mohli tak zvýšit jejich prodejní cenu,“ říká Noguchi.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek