metro.cz

Velkoplošnou reklamu omezí až nové stavební předpisy

  11:29
Mimo města billboardy zmizí od silnic a ­dálnic, v ­Praze zatím zůstanou.
Důvodem regulace je to, že podle ministerstva dopravy reklama podél silnic upoutává pozornost řidičů, a ­přispívá tak k vyšší nehodovosti. | foto: Jan PodolskýMetro.cz

„V metropoli už začalo odstraňování bilboardů, od září mají zmizet od silnic a dálnic,“ napsal do redakce Metra čtenář Jan Podolský. Opak je ale pravdou. Většina velkoplošných reklam v­ Praze určitě zůstane. I­ ta, kterou vyfotil náš čtenář u ­Barrandovského mostu. Měla jen poruchu a ­bylo ji potřeba opravit. A protože je velká a ­otočná, musely na to přijet hned dva jeřáby.

Důvodem regulace je to, že podle ministerstva dopravy reklama podél silnic upoutává pozornost řidičů, a ­přispívá tak k vyšší nehodovosti. Zákon byl přijat už před pěti lety a na letošní 1.­ září připadá termín, kdy mají na základě novely zákona o pozemních komunikacích zmizet. Metropole se ale tahle změna téměř nedotkne. „Těžko odhadovat, kolik ploch zmizí, ale určitě to nebude masová záležitost,“ odhaduje Marek Pavlas, prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Zákon totiž říká, že v zastavěném území může reklama zůstat. Pro Prahu bude podle něj klíčové, až začnou platit Pražské stavební předpisy, teprve ty totiž reklamní plochy omezí.

Svaz novelu platnou od září dlouhodobě kritizuje, regulace je podle něj složitá a v zákonu je komplikovaná třeba právě definice toho, kde může reklama zůstat. Nařízení se dotkne zhruba tří tisíc nosičů u ­dálnic a silnic první třídy, jinde jsou povolené. Billboardy ale hned nezmizí ani z oblastí mimo zastavěná místa. Pokud je jejich provozovatelé neodstraní sami, bude zahájeno správní řízení a teprve pak bude zařízení na náklady jeho majitele odstraněno.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek