metro.cz

Státní podpora aut na elektřinu má nedostatky

  14:46
Dieselové motory jsou na ústupu. Prodeje klesají kvůli přibývajícím omezením.
Rychlonabíjecí stanice u prodejny Lidl na Barrandově. | foto: Lidl

Ještě tento měsíc dostanou ministři ke schválení plán o ­budoucnosti automobilového průmyslu. Součástí dokumentu je série opatření na podporu elektromobilů. Vláda například navrhuje, aby auta na elektřinu nemusela platit dálniční známky či registrační poplatky.

Diesely na ústupu. Ublížila jim i aféra dieselgate

  • Prodeje aut na naftu v Evropě padají, v Česku jsou nejnižší za deset let.
  • Něco málo přes 39 procent nových aut prodaných v Česku za letošní první pololetí mělo naftový motor. To je meziročně o 4 procenta méně.
  • Experti na automobilový průmysl upozorňují, že důvody pro menší zájem o dieselová auta je několik. Například že se lidé stále více zajímají o­ dopady jejich auta na životní prostředí.
  • Za druhé má vliv na prodej i emisní skandál automobilky Volkswagen (VW) známý také jako dieselgate. Ten vypukl v roce 2015. Americká Agentura pro životní prostředí upozornila na to, že vozy VW podvádí při emisních testech.

Chystaný plán má řadu odpůrců. Když se zpravodajský server iDNES.cz čtenářů ptal, jestli s­ úlevami pro elektromobily souhlasí, 62 procent respondentů bylo proti. „Elektroauto je o polovinu dražší než obyčejné, bavíme se tedy o ­statisících korunách pořizovací hodnoty. Registrační poplatek fakt někoho vytrhne, stejně tak dálniční známka?“ divil se opatření čtenář.

Jiným zase vadí, že tato auta si často pořizují bohatší lidé, a ­další zvýhodnění je tedy pro ně zbytečné. „Další podpora těch, co na to mají,“ poznamenal jeden ze čtenářů. ̈

Jinak se na úlevy pro auta na elektřinu divá Lukáš Hataš z Asociace pro elektromobilitu. „Slevy beru jako část skládačky. Určitě je malým střípkem, který elektromobily podpoří, ale problém je jinde. Zejména je potřeba znásobit počet nabíječek,“ říká Hataš. Také osvobození od platby za dálniční známky je podle něj krátkozraké řešení. „Elektromobilů bude rychle přibývat, když nebudou muset platit za známky, stát se tím připraví o­ peníze, které se používají na opravy dálnic,“ říká Hataš.

Elektromobilům fandí nejen česká vláda. Například ta německá loni schválila finanční podporu nákupu vozů s elektrickým pohonem. Kupcům nových čistě elektrických aut stát vyplácí 4000 eur, což je v přepočtu 108 tisíc korun. Řada států podobnými opatřeními bojuje proti znečištění vzduchu. Špičkou v této problematice jsou ve Skandinávii.

Některá města jdou za čistějším ovzduším jinou cestou. Například Londýn zavedl dražší parkování v centru pro auta s dieselovými motory. Mexico City, Madrid, Paříž a ­Atény plánují do roku 2025 provoz vozidel s­ naftovým motorem zakázat úplně.

Proti špatnému ovzduší chce zbrojit i Praha. Podobně jako jiná světová velkoměsta chce plán umožňující zavést opatření při vyhlášení smogové situace.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek