metro.cz

Tuzemské výrobky máme rádi

  7:44
Případné změny u značek považovaných za české mohou formovat postoj lidí k firmě.
Kofola (Ilustrační foto) | foto: KofolaMAFRA

Tuzemské značce dá před zahraniční konkurencí přednost každý třetí Čech. Polovina se rozhoduje podle okolností, kterými mohou být síla značky, její pozice na trhu, obor či třeba tradice. Vyplývá to z nedávného průzkumu agentury STEM/MARK.

K českým značkám mají v tomto ohledu silnější vztah lidé starší 45 let a respondenti bez maturity. Domácím značkám dávají respondenti přednost zejména ve dvou oblastech: potraviny (včetně nápojů) a finanční služby, kde české značky upřednostňuje více než 6 z 10 Čechů. Naopak v oblasti módy, v kosmetice a u automobilů lidé preferují spíše zahraniční značky.

Respondenti dostali k posouzení seznam tradičních, původně českých, značek. S výjimkou Dermacolu jsou všechny vnímány převážně jako české, bez ohledu na to, kdo značku vlastní. Nejsilněji jsou takto jako české nahlíženy značky Kofola a Čedok, kterým „českost“ přisuzuje 9 z 10 dotázaných. Ženy většinu značek vnímají jako ryze české častěji než muži.

K akvizici českých značek se respondenti staví spíše odmítavě. „Drtivá většina dotázaných uvádí, že zahraniční investor by měl po převzetí české značky zachovat její jméno, recepturu a vlastnosti výrobku, ale i lokalitu výroby. Sedm z deseti respondentů se také domnívá, že nový vlastník si zlepší image, pokud se po získání české značky bude věnovat jejímu dalšímu rozvoji,“ říká Jitka Zítková ze STEM/MARK.

Autor: Metro.cz
zpět na článek