metro.cz

Před volbami k zákazu dieselů nikdo nenajde odvahu

  9:45
V Německu přitvrdili proti autům na naftu. V Česku to potrvá.
Nafta (ilustrační foto)

Osobní automobily s naftovým pohonem do města nepatří. Vyplývá to z rozhodnutí německé justice. S výjimkou aut, která splní nejvyšší normu Euro 6. Vyvrcholil tím spor o to, jestli radnice velkých německých měst, kde jsou překračovány emisní normy, smějí vykázat z měst automobily s neekologickým pohonem. Teď už mohou.

O tom, že by také česká města zaváděla emisní zóny, se hovoří léta. Žádná radnice zatím zákaz naftových motorů nevyhlásila. Před časem se hovořilo například o Praze, Berouně, Táboře nebo Klimkovicích.

„Vyhlášku jsme připravili asi před pěti lety,“ řekl deníku Metro starosta Lázní Klimkovice Zdeněk Husťák. Protestovali ale živnostníci i obyvatelé okolních obcí, plán na zavedení nízkoemisní zóny proto odložili. „Až bude odvážnější zastupitelstvo,“ říká starosta. Dodává, že letos je volební rok a před volbami se k zavádění zón neodváží zastupitelstvo nikde v Česku. Podle Husťáka je ale dobré, že možnost zavedení zón v zákoně existuje. „Vytváří to tlak na zlepšování životního prostředí. My jsme si zatím alespoň pořídili elektromobil,“ připomíná starosta lázeňského města.

Mezi těmi, kde o zákazu naopak neuvažují, je třeba Zlín. „Případný zákaz vjezdu do centra je nemožný, Zlín nemá objízdné trasy,“ říká mluvčí města Zdeněk Dvořák.

Radikálnější je předseda Zelených Petr Štěpánek. Před patnácti lety, kdy byl byznys s auta na naftu na svém vrcholu, mělo zřizování emisních zón v Německu smysl. „Zavádět u nás emisní zóny poté, co emisní skandál Volkswagenu a podvody dalších automobilek výrazně snížily zájem o diesely, mi připadá zbytečné,“ řekl deníku Metro Štěpánek. Podle něho dochází k vyřazování naftového pohonu už ve vývojových plánech automobilek. „Myslím, že za deset let ho v nabídce už nenajdeme,“ komentuje předseda Zelených. Podle Štěpánka by bylo účelnější zakázat import automobilů s naftovými motory. Jinak se prý z východní Evropy stane odkladiště a hřbitov dieselových ojetin.

Tažení proti naftovým motorům v celé Evropě zesiluje

  • V Německu po verdiktu soudu hrozí, že diesely budou mít omezený nebo zakázaný vjezd do asi čtyřiceti německých měst.
  • Emisní skandál Volkswagenu se týká 11 milionů aut.
  • Zákaz zvažuje Stuttgart, Düsseldorf, Mnichov, Berlín, Kolín nad Rýnem a další.
  • Madrid a Oslo chtějí zcela zakázat vjezd aut do centra města bez ohledu na palivo.
  • Britská vláda plánuje od roku 2040 zakázat prodej aut se spalovacím motorem. O deset let později by měly být všechny vozy v Británii na elektřinu. Norové chtějí do roku 2025 prodávat jen auta bez emisí.
  • V roce 2017 bylo v Česku 62,5 procenta aut na benzin a 36,9 procenta na naftu. Proti roku 1994 se u nás prodej dieselů zvýšil desetkrát.
  • Nejlevnější dieselová Dacia Logan přijde na 279 tisíc korun. Nejlevnější elektromobil odpovídající velikosti dacie je třeba Nissan Leaf za 715 tisíc korun. Mnohem menší VW up! je za 600 tisíc korun.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek