metro.cz

Lenost stojí peníze. Češi rádi utrácejí za donášku

  15:58
Dojít si pro zboží do obchodu a jídlo do restaurace, nebo zaplatit za předání do ruky? Za pohodlí si rádi připlatíme. Dosvědčují to stoupající tržby internetových prodejců potravin, kteří přivezou jídlo až na práh domu. Stále rostou i tržby za dovážku velkým e-shopům, které disponují poměrně hustou sítí kamenných poboček a výdejen.
On-line prodejce elektroniky Alza.cz. Ilustrační snímek | foto: Alza.cz

„Nejčastěji bývá zboží vyzvednuto osobně,“ říká Patricie Šedivá, mluvčí Alzy. Buď na téměř padesáti kamenných pobočkách, nebo v osmi desítkách výdejních boxů.

„Třetina zákazníků ale dává přednost dovážkové službě a připlatí si,“ říká Šedivá. Na to, jak po telefonu jen zadarmo neradit a utrácet drahocenný čas, přicházejí ale už i v jiných profesích, než je internetový prodej zboží.

Oběd za všechny prachy

  • Na tolik tisíc korun vyjde speciální porce humra, kterou i spolu s lahví whisky nabízí služba Deliveroo.
  • Mořská delikatesa dorazí osobně na stříbrném podnosu ve vybraných zemích, kde tato britská služba funguje.

Týká se to například zdravotnictví. Více než rok je třeba k dispozici pacientům telefonická služba Doktorfone. Na placené telefonické lince za minutový poplatek padesát korun je denně připraveno poradit, vysvětlit nebo domluvit další léčbu a osobní návštěvu několik set doktorů v celé republice.

Někteří z nich prezentují tuto možnost přes centrální web nebo mají placený kontakt přímo jejich pacienti. „Hovory trvají od jedné do tří minut. Do konce roku 2018 bychom rádi aktivovali přes telefon dva až tři tisíce specialistů,“ říká Martin Kadlec ze společnosti Medixin.

Nedávno zavedl placenou linku také advokát Tomáš Láznička. Služba je k dispozici jen v pracovních dnech, do budoucna uvažuje o nonstop provozu.

„Zatímco při osobní návštěvě platí klient v řádech tisíců za hodinovou sazbu, několik minut na telefonu ho stojí stokoruny a může se případně rozhodnout, jak svou záležitost řešit dál,“ říká advokát. Lidé podle dosavadních Lázničkových zkušeností neztrácejí čas dojednáváním schůzek a zaplatí jen za to, co provolají.

Na pobočky o svátcích a Vánocích, přes rok do rukou

  • Na donášku zboží nebo nákup v kamenných prodejnách má vliv roční období.
  • Mall.cz uvádí, že běžně si nechává nákup dovézt asi 55 až 60 procent zákazníků. Před Vánocemi vyhrávají výdejní místa – až 90 procent si klienti vyzvednou osobně.
  • Za rozvoz jídla se platí většinou paušál. Například Tesco účtuje podle denní doby od 49 do 99 korun. Rohlík.cz účtuje podle výše útraty. Nad dvanáct set může být doprava podle okamžitých kapacit i zcela zdarma, platí se noční a víkendové taxy navíc.
  • U IKEA se platí – čím vyšší útrata, tím vyšší cena za dopravu. Od 75 do 150 tisíc zaplatíte tři tisíce, nad 150 tisíc už je to zdarma.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek