Přitom ještě v roce 2015 se Češi v průzkumu kasali, že si život bez papírových bankovek a mincí dokážou dost dobře představit. Realita roku o tři roky později je ale jiná.
„Pokud se zákazníci přiblíží v kamenném obchodě ke kase, sahají v peněžence nejčastěji po mincích a bankovkách,“ shrnuje poslední průzkum společnosti Home Credit její analytik Roman Müller. V tomto ohledu jsou prý Češi velmi konzervativní. Nejméně několikrát týdně takto platí sedmdesát procent oslovených respondentů. „Spousta lidí má dojem, že nad fyzickými penězi má větší kontrolu než u ostatních způsobů placení,“ uzavírá.
Dokládá to například zkušenost z jednoho nejnavštěvovanějších zámků Konopiště. „Většina plateb za vstupné jde na účet fyzických peněz,“ říká mluvčí státního zámku Jana Sedláčková. Ale třeba i menší částky za suvenýry platí návštěvníci Konopiště stále víc kartami.
Kde se pořád ještě točí spíše hotovost než platební karty, jsou hodinové hotely. „Platba kartou není možná, pouze v hotovosti,“ upozorňuje Azyl pro milence v centru Prahy.
Ne každý na tom ale trvá. Hodinový hotel v Ostravě přijímá „silnou českou korunu, polský zlotý, eura a platební karty“. Útulek pro milence v Ústí nad Labem jde ještě dál. Hodinový pobyt lze vedle hotovosti uhradit předem převodem na účet.
Bez hotovosti se neobejdete podle mluvčí Jany Šobotníkové například při platbě kurýrům služby Messenger. Také České dráhy prodají dvě třetiny jízdenek za hotové. Naopak dodávky potravin od Rohlík.cz se odehrávají hlavně bezhotovostně.
„Jen asi čtvrtina našich zákazníků platí hotovými penězi,“ říká mluvčí František Brož. Nejčastěji se hotovými penězi v Česku platí v restauracích. I to se mění. „Ještě před rokem představovaly bezhotovostní platby asi třicet procent tržeb,“ řekl deníku Metru Sylvio Spohr, majitel pražské kavárny Louvre. Teď už je to 45 procent. „Čím je útrata vyšší, tím častěji platí návštěvníci bezhotovostně,“ uvedl kavárník Spohr.
Bezhotovostní ráj
|