metro.cz

Policie chce naučit motorkáře jezdit

  5:55
Každá osmá oběť silničních nehod je motorkář.
Přilbu motorkáři sundejte, jen pokud nedýchá. | foto: Marek Hýř, Metro.cz

Slunečné počasí posledních dní vybízí k prvním jarním výletům a na své první vyjížďky po zimě vyráží i milovníci jedné stopy. Právě na ně se letos zaměří preventivní akce BESIP a dopravní policie.

Loni totiž vzaly silniční nehody životy 64 motorkářům, což je o dva více než v roce 2016. Navíc skoro 60 procent nehod, ve kterých figurovala motorka, šlo na vrub právě řidiči motocyklu. To jsou důvody, proč se ministerstvo dopravy a policie zaměří na chování motorkářů. Respektive na jejich výchovu.

Čas na výměnu

9 000

  • Po tolika kilometrech by měli motorkáři měnit pneumatiky u svých jednostopých miláčků. Legislativa hovoří o tom, že hloubka dezénu nesmí být pod 1,6 mm. Obecně se ale doporučuje nejít pod 2 mm.
  • Ještě důležitější je tlak. Příliš velký tlak znamená zmenšení kontaktní plochy, naopak podhuštěná pneumatika se bortí.

„Začátek motorkářské sezony je vždy spojen s určitou nedočkavostí motorkářů konečně vyjet. Tímto projektem chceme podpořit bezpečnost a pravidelné zdokonalování řidičských dovedností řidičů motocyklů po zimní přestávce, kdy nezvládnutí stroje bývá častou příčinou dopravních nehod,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Průběh jednotlivých akcí projektu s názvem „Začněme spolu aneb kolama dolů“ bude prezentován na webu a Policie ČR. Motorkáři pojedou v konvoji i předem určeného místa. Jízdy se zúčastní i sami policisté na svých mašinách. Cílem vyjížďky bude vždy nějaké výcvikové centrum, kde proběhne trénink bezpečné jízdy.

Motorkáři ale často podceňují nejen své schopnosti, ale také stav své mašiny. Konkrétně pneumatik. „Až osmdesát procent účastníků mé motoškoly má pneumatiky ve špatném stavu,“ říká Josef „Sršeň“

Šiler, kaskadér, instruktor a majitel motoškoly. Velké problémy bývají na jaře s pneumatikami. Při dlouhém stání ztrácejí tlak a je třeba je pečlivě dofoukat a prozkoumat vzorek.

S výukou jezdců začal BESIP už včera na Letenské pláni v Praze, kde proběhlo několik praktických ukázek bezpečné jízdy. Akce se zúčastnili i záchranáři, kteří předvedli první pomoc pro zraněného motorkáře.

Umírají i zkušení jezdci

  • Více než polovina motorkářů, kteří loni zemřeli v Česku, byla ve věku nad 35 let.
  • Motocyklisté se loni stali účastníky 2919 dopravních nehod, při kterých zahynulo 64 lidí.
  • Sami pak zavinili přes 1600 nehod, jejichž následkem zemřelo 40 lidí.
  • V loňském roce 418 motorkářů utrpělo těžká a 2173 lehká zranění.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek