metro.cz

Češi jsou v omylu, doplňky stravy berou jako léky

  7:55
Lidé věří slibům reklam. Zobou pilulky, používají krémy. Češi za ně ročně utratí stamiliony korun.
Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Všemožné pilulky a sirupy lidé užívají čím dál víc. Velký zájem o produkty vlastní značky zaznamenaly například lékárny Dr.Max. Obrat v prodeji této firmy za loňský rok přesáhl v Česku miliardu korun, což znamená meziroční nárůst kolem 25 procent.

Zájem o doplňky stravy se neustále zvyšuje. „To souvisí s tím, jak se lidé stále více zajímají o své zdraví,“ říká Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny. Dlouhodobě největší podíl na trhu mají klasické vitaminy a minerály, ale podstatnou část tvoří také přípravky na kloubní obtíže, prostatu nebo problémy s trávením. „V  poslední době můžeme sledovat nárůst nabídky produktů zaměřených na zlepšení psychiky určených zejména pro lidi pod dlouhodobým stresem, trpící výkyvy nálad nebo nespavostí,“ zmiňuje aktuální trend Hlavatý.

Problém ale je, že lidé doplňky zaměňují za skutečné léky. „Lidé hledají nejjednodušší cesty, jak vyřešit zdravotní problémy, a věří slibům reklam,“ říká konzultant ve farmacii Vladimír Végh. „Je také dobré si uvědomit, že u doplňků stravy se neprokazuje jejich účinnost. Stačí, že jsou bezpečné,“ doplňuje Jakub Dvořáček, výkonný ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu.

Podle šéfa České asociace pro speciální potraviny jsou doplňky pod velkým dohledem. „Výrobci musí splňovat certifikaci HACCP, což je systém kontroly kritických bodů, který zajišťuje to, že výrobek je zdravotně nezávadný a obsahuje deklarované množství účinných látek,“ říká Hlavatý.

Doplňky vyráběné v Česku jsou také kontrolovány Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí (SZPI). Problém ale je, že řada doplňků je vyráběna mimo Českou republiku a lidé si je kupují on-line.

Pozor na šmejdy z webu

  • Nejvíce případů nevyhovující reklamy na doplňky stravy zaznamenali inspektoři SZPI v internetovém prodeji.
  • SZPI se snaží na klamavé reklamy upozorňovat. Vytvořila seznam rizikových webových stránek a výrobků. Je dostupný na szpi.gov.cz.
  • Loni inspekce kontrolovala stovky reklamních sdělení a zjistila porušení právních předpisů v 47 případech.
  • Letos inspekce upozornila už na šest webů se zavádějícími či nepovolenými tvrzeními.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek