metro.cz

Češi mění názory, auto by si už koupili on-line

  5:55
Když se zákazník před deseti lety rozhodoval o koupi auta, navštívil autosalon fyzicky až desetkrát. Výběr a nákup byla událost. To už dávno neplatí. Dnes navštíví průměrný zákazník prodejce v průměru dvakrát. Obchodníci tak mají stále méně času a možnost osobně kupce „ulovit“.
Autoshow Praha 2017 | foto: Incheba Expo Praha

„Češi mají stále menší potřebu vyrazit do kamenné prodejny a týká se to pochopitelně i automobilů,“ uvádí Petr Knap, specialista pro automobilový sektor střední Evropy poradenské společnosti Ernst & Young.

Do autosalonů budou podle něho ještě dlouho chodit, ale nebude asi dlouho trvat a celý proces nákupu se omezí na jedinou návštěvu – vyzvednutí již zaplaceného automobilu v konkrétní pobočce.

Velký zájem

  • Devětadvacet procent Čechů v nejnovějším výzkumu poradenské firmy Ernst & Young je ochotno si příští vůz koupit přes internet. Před dvěma lety to bylo jenom 18 procent.
  • Zájemci se kloní k nákupu u značkového prodejce, ne v běžném e-shopu.

Množství těch, kteří by měli zájem o nákup jen přes internet bez obcházení prodejen, stouplo za poslední dva roky čtyřikrát a blíží se k deseti procentům.

Prodej on-line už prodejci umožňují. Palace Group, prodejce hned několika značek, zavedl on-line prodej jako první před dvěma lety. „Protože jsem za vůz zaplatil v hotovosti a prošel veškerými formalitami, a navíc si vybral vůz skladem, na automobil jsem prakticky nečekal,“ říká jejich historicky první on-line zákazník Petr Tomeček, který si pořídil Mitsubishi Lancer. Po složení zálohy a doplacení mu auto dodali až před dům a předali doklady a klíčky. „Nákup byl velmi rychlý a intuitivní,“ dodává Tomeček.

Podobně nakupoval poslední model elektrického Nissanu Leaf za téměř milion majitel pražské firmy, jenž si nepřál zveřejnit jméno. Dokonce si ho koupil díky internetu v době, kdy se konkrétní model ještě v českých autosalonech fyzicky neobjevil. S výběrem auta bez osobní účasti v prodejně je spokojen.

„Znali jsme auto pouze z fotek, takže jsme kupovali trochu zajíce v pytli,“ říká podnikatel a dodává, že stačilo na pobočce složit peníze a počkat si na dodání. Pochvaluje si skutečnost, že si pokrokový typ mohl pořídit jako jeden z prvních.

S on-line prodejem má dobré zkušenosti i Škoda Auto. Spustila ho na konci loňského roku. „Registrujeme téměř sto vozů objednaných českými zákazníky,“ uvedl Vítězslav Pelc z tiskového oddělení automobilky. Momentálně evidují dalších více než padesát závazných objednávek.

Většímu zájmu o on-line nákup aut zatím brání některá omezení. Případní klienti by uvítali třeba virtuální jízdu, stačila by jim místo opravdové. Taky jim vadí, že na internetu nemohou s prodejcem smlouvat o ceně nebo dalším vybavení zdarma.

Auto už není modla

  • Mladí se chtějí vozit, ale nechtějí auta vlastnit. Případně je chtějí podle průzkumu Ernst & Young nakupovat co nejjednodušeji.
  • Až desetina mladých lidí, kteří ještě nemají auto, uvažuje o pořízení automobilu na leasing. Nechtějí být jeho otroky, nemají v úmyslu se starat o servis, pojištění, výměnu pneumatik.
  • Podobně jako u sdílených bicyklů se vyvíjí chuť půjčovat si automobil rovnou na ulici na předem zvoleném místě, ne v autopůjčovně. Za to jsou ochotni připlatit. Téměř 70 procent dotázaných by dala přednost carsharingu před půjčovnou.
  • Osobní návštěvu a možnost si o novém autě předem podrobně popovídat preferují spíše ženy než muži. Ti by neměli s nákupem jen přes počítač problém.
  • Takřka 40 procent respondentů by se nebránilo, aby jim po zaplacení prodejce dovezl vůz až domů.
  • Sdílet vlastní auto s jinými řidiči je ochotno o něco málo víc než třicet procent.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek