metro.cz

Dvojí metr při cestě vlakem, jízdenka je za dvě různé ceny

  8:30
Z Prahy do Kolína ušetříte 19 korun. Musíte však odjet hned.
Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Do Berouna za 46 korun místo 64? Projet se vlakem do Roudnice téměř o dvacku levněji či ušetřit 28 korun při cestě z Prahy do Hořovic? Při nákupu jízdenek na nádražních pokladnách to není problém. Stačí se řídit jednoduchým pravidlem – domáhat se levnějšího lístku v rámci pražského tarifu rozděleného podle pásem.

Takový lístek vám pokladní obvykle sama nenabídne, a to i přesto, že si za stejnou cestu a vzdálenost můžete z neznalosti připlatit i desítky korun navíc. „Je pravdou, že České dráhy primárně nabízejí svůj tarif a teprve na vyžádání nebo na konkrétní dotaz jsou ochotni vydat jízdenku Pražské integrované dopravy, která může být v některých případech i výrazně levnější,“ řekl mluvčí pražského koordinátora dopravy Ropid Filip Drápal.

Cenové zvýhodnění spočívá v tom, že si zákazník nekoupí jízdenku na vlak Českých drah, ale na pokladně požádá o jízdenku Pražské integrované dopravy (PID). Jízdenky je pak možné kombinovat také s pražskou Lítačkou či Opencard. Nevýhodou je naopak fakt, že jízdenka PID například do Berouna sice vyjde na 46 korun, musíte ji však absolvovat do 150 minut od zakoupení. Lístek od Českých drah má přitom platnost celých 24 hodin.

Tomuto problému se ale dá vyhnout třeba tak, že si lístek koupí cestovatel v automatu a proštípne si ho až teprve těsně před odjezdem. „Vždy záleží na konkrétní relaci a také na věkové skupině cestujícího nebo i na tom, jestli má nějakou jinou formu slevy,“ dodává Drápal, podle kterého jsou na každém nádraží i v každém vlaku všechny potřebné informace pro to, aby si mohl cestující zjistit cenu jízdenky PID už před jejím nákupem. České dráhy naopak nabízejí výhodnější možnost slevových In-karet.

České dráhy jsou si spolu s Ropidem dobře vědomy faktu, že mají lidé v cenách nejasnosti. Plošné rozšíření prodeje jízdenek PID na nádražních pokladnách bylo zavedeno teprve v dubnu a lidem se ještě nedostalo pod kůži. Podle Drápala se ale Ropid i České dráhy snaží dojít k tomu, aby se pokladní snažili nabízet tu nejvýhodnější variantu. Nebude to však jednoduché. „Při větších návalech u pokladen může případné další dotazování dobu čekání prodlužovat,“ tvrdí Drápal.

Jak lze ušetřit

Deník Metro připravil několik vzorových příkladů, jak lze při cestě vlakem ušetřit:

  • Jak ušetřit s časovým kuponem PID: Za měsíční traťovou jízdenku Českých drah na trase Hořovice – Praha- Smíchov zaplatí cestující starší 15 let dnes 2520 korun, respektive 1890 korun, pokud cestuje na traťovou jízdenku se slevou. Pokud nově využije měsíční časový kupon PID pro Prahu plus šest pásem, vyjde ho měsíc cestování na 1900 korun, a to včetně možnosti cestovat MHD po Praze. Pokud nevyužívá městskou dopravu, měsíc dojíždění z Hořovic na Smíchov ho bude stát jen 1560 korun.
  • Ještě víc lze ušetřit při pořízení čtvrtletních kuponů PID pro šest pásem, konkrétně na trase Praha-Smíchov – Hořovice je pak úspora až 3060 korun.
  • Jak ušetřit s jízdenkou PID pro jednotlivou jízdu: Cestujícím, kteří nedojíždí vlakem každý den, se vyplatí vyzkoušet jízdenky PID pro jednotlivou jízdu, úspora může být i více než 50 procent. Například při cestě z pražského smíchovského nádraží do Berouna stojí obyčejné jízdné ČD 64 korun, jednotlivá jízdenka PID vyjde na 46 korun, a pokud má cestující Lítačku s kuponem pro Prahu (pásma P, 0, B), dokoupí si do vlaku už jen jízdenku PID za 32 korun.
  • Stejným vlakem může také nově jet například až do Kařezu za 68 korun s jízdenkou PID (za 54 korun, pokud máte na Lítačce roční kupon pro území hlavního města) namísto obvyklých 110 korun, což je cena obyčejné jízdenky ČD.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek