metro.cz

Do krámků Češi chodí stále méně

  8:45
Růst počtu nákupních center v tuzemsku zpomalil. Trh je dle odborníků nasycený.
Obchodní centrum. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Během posledních dvaceti let zmizely z Česka tisíce malých prodejen, které nahradily stovky supermarketů, hypermarketů a nákupních center. Díky tomu se proměnily také zvyklosti Čechů. Zatímco v roce 1997 nakupovalo šedesát dva procent obyvatel nejčastěji v malých prodejnách a dalších dvacet čtyři procent nejčastěji zvolilo supermarkety, v loňském roce zavítalo do malých prodejen už jen deset procent lidí.

„V roce 2017 utratilo dvacet sedm procent obyvatel největší část svých výdajů za potraviny v diskontech, tedy prodejnách s rychloobrátkovým zbožím. Hypermarkety měly čtyřicetišestiprocentní podíl, supermarkety sedmnáctiprocentní,“ řekl deníku Metro obchodní ředitel firmy SAS Institute Petr Šlajchrt.

První supermarket, tedy samoobslužná prodejna smíšeného zboží s rozlohou od 400 do 2500 metrů čtverečních, vznikla ještě za dob Československa. Nizozemská společnost Ahold jej pod názvem Mana otevřela už v červnu roku 1991 v Jihlavě. V listopadu 1996 vyrostl v Česku první hypermarket, a to brněnský Globus.

Prvním pražským hypermarketem se stala o dva roky později Hypernova v obchodní zóně Čestlice u dálnice D1. „Od té doby se na tuzemském trhu vystřídala také řada řetězců – Julius Meinl, Plus, Delvita či Carrefour, které bychom u nás už hledali marně,“ vzpomíná Šlajchrt.

V Česku je aktuálně celkem 85 objektů, které podle mezinárodní definice mohou být nazývány nákupními centry – tedy disponují hrubou pronajímatelnou plochou alespoň pět tisíc metrů čtverečních. Zatímco dříve nebyla výjimkou ani téměř desítka nových center ročně, v letošním roce je „úroda“ nově otevřených chrámů nakupování slabší. „Vznikly jen dva v Praze a jeden v Ostravě. Další nová centra by nicméně měla být dokončena už v roce 2019. V dnešní době je český trh saturován a namísto vzniku nových center tak dochází k rozšiřování a přestavbám stávajících,“ doplňuje Šlajchrt a upřesňuje, že hned tři nákupní centra v krajských městech nedávno změnila své majitele.

Nejvíc obchodní plochy mají v Liberci

Na tisíc obyvatel Liberce vychází více než 1400 metrů čtverečních nákupní plochy. Kromě velkých komplexů na okraji města zde ve stejnou dobu vyrostlo i několik nákupních center přímo uvnitř města. Následek toho bylo vymizení prodejen z dříve rušných obchodních ulic, u kterých má v současnosti město problém najít nové nájemce.

K podobnému číslu, co do obchodní plochy na jednoho obyvatele, se Liberci v poslední době přiblížily třeba Teplice nebo Olomouc. Tato čísla vyniknou v porovnání s největšími evropskými městy. Ta totiž zpravidla nenabízejí více než 400 metrů nákupní plochy na tisícovku obyvatel a v případě Prahy se jedná jen o necelých 700 metrů čtverečních.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek