metro.cz

Bez stravenek by asi třetina zaměstnanců šetřila na jídle

  6:45
Poukázky na jídlo patří u lidí mezi žádané benefity.
Stravenky (ilustrační foto)

Mít, nebo nemít stravenky, to je hlavní důvod, jestli pracovník bude obědvat, nebo ne. Na základě dotazování mezi zaměstnanci by třetina z nich nejedla v restauracích jako dosud, případně by se do nich chodila stravovat jen výjimečně. Většina by pak řešila stravování jídlem doneseným z domova. Mnozí by navíc výrazně omezili útratu za jídlo v době, kdy pracují.

„Většina zaměstnanců považuje stravenky za součást základní péče ze strany zaměstnavatele,“ uvádí Petra Gubíková z personální firmy Up. „Na rozdíl od některých až místy absurdních benefitů tyto plní účel,“ domnívá se Gubíková. Mezi ně patří třeba pojištění domácích mazlíčků nebo setkání s celebritami. „Podle našich průzkumů považují tři čtvrtiny zaměstnanců stravenky za nejlepší benefit, který zaměstnavatel nabízí,“ uvádí Michal Černý z Business Developmentu společnosti MasterCard.

Jak shodně uvádějí společnosti, které stravenky vydávají, v posledních letech vykazuje tento byznys neuvěřitelný skokový růst. A to až o sto padesát procent každý rok. „Hledat dnes nové zaměstnance s tím, že neposkytnete stravenky, je už téměř nemyslitelné,“ upozorňuje Gubíková.

Rádi by za ně popíjeli

Stravenky má 49 procent všech českých zaměstnanců.

  • V loňském roce dostali lidé poukázky na jídlo za 19 miliard korun.
  • Čtyřicet procent uživatelů stravenek by si za ně rádo nakupovalo také alkohol.
  • Stokorunové stravenky tvoří 22 procent ze všech poukazů. Necelých dvacet procent jsou stravenky za 80 korun, devadesátikorunové se pohybují kolem deseti procent ze všech poukázek na jídlo.

Stravenky se drží i našem digitálním století hlavně své papírové podoby, ačkoli jsou už čtyři roky i v elektronické verzi. Ty nejsou v oblibě ani u majitelů restaurací. Příjemci stravenek, tedy především majitelé restaurací, mají výhrady, že marže za elektronickou podobu je stejně vysoká jako za papírovou, s níž mají víc práce. Poplatky se pohybují kolem deseti procent. Restauratéry zatím nepřesvědčilo ani to, že peníze z elektronické stravenky dorazí na jejich účet okamžitě. 

Podle Tomáše Sazimy z Asociace poskytovatelů poukázkových systémů se sice technologie ke zpracování elektronických stravenek stále vylepšují, ale i tak s sebou nesou vysoké náklady. „V Česku jsou desetitisíce restaurací a dalších podniků. Jenom zavedení čteček do všech by nebylo levné,“ řekl deníku Metro Sazima k tomu, že se elektronická forma zatím moc neuchytila. Zatím ji totiž přijímá jen pár stovek stravovacích podniků u nás, což je zanedbatelný zlomek.

Skutečnou revoluci a ještě větší rozšíření by mohlo přinést sloučení do klasické platební karty. Podobně, jako je to nyní s pražskou kartou Lítačka na MHD. „Majitel stravenky by tak platil bezkontaktně přes platební terminál, který je dnes už v naprosté většině obchodů a restaurací,“ upřesňuje Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard v Česku. To by mohlo do budoucna přinést příjemci stravenek nižší poplatky.

Výhodou elektronických poukázek na potraviny je, že ne jsou časově omezené. Není proto nezbytné utratit je do konce každého kalendářního roku, ale ušetřené peníze je možné využít k nákupu i v dalším roce. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek