metro.cz

Auta stárnou, dokonce víc než po pádu totality

  6:08
Dospělí své staré auto neprodávají, ale nechávají ho svým dětem, které v něm začínají sbírat řidičské zkušenosti. Takový je trend v Česku.
Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

To potvrzuje Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdingu, kam spadá i autobazar AAA Auto. „Stává se naprosto běžně, že zákazníkům nabízíme při koupi ojetého vozu odkup jejich starého auta, ale oni to odmítnou s tím, že si auto ještě nechají,“ řekla deníku Metro. „Nevidí důvod k tomu, aby se v rámci rodiny vozu zbavovali,“ říká na základě zkušeností se zákazníky.

V Česku tak auta stárnou rychleji než po roce 1989, kdy se Češi zbavovali svých „popelnic“ ve velkém. Průměrný věk auta v Československu na začátku devadesátých let se pohyboval kolem třinácti let. Třicet let poté jsou ale v průměru auta na našich silnicích dokonce starší než v dobách, kdy tu vládly hlavně škodovky, žigulíky a trabanty. Kolem 15 let.

Tomuto číslu nahrává i fakt, že si Češi kupují stará auta z ciziny. „Stačí se podívat, kolik se ročně doveze do Česka ze Západu ojetých aut,“ řekl deníku Metro Pavel Foltýn, mluvčí Autobazaru ESA. Jen loni si jich lidé dovezli individuálně téměř sto osmdesát tisíc. Dalších šest set tisíc se prodalo v českých a moravských autobazarech a přes inzeráty. Důvodem je stále nižší kupní síla než v západní části EU. „Lidé si navíc snadno spočítají, že než dát za nové auto půl milionu, vyplatí se koupit o třicet procent levnější dva roky staré,“ vysvětluje mluvčí ESA Pavel Foltýn. Dodává, že ojetiny jsou navíc středem zájmu lidí, kteří vědí, že najedou maximálně několik set kilometrů měsíčně.

Silným hráčem na trhu použitých vozů, které stále dobře slouží, je u nás například i první a druhá generace oblíbených octavií. „Přitom první řada octavií přišla na řadu před dvaadvaceti lety, druhá před čtrnácti,“ komentuje situaci Karolína Topolová. Ovlivnit situaci by mohly restrikce dieselových aut v Německu a případné vysoké dotace na nákup ekologičtějších aut. Do východní Evropy, a také k nám, by pak mohly mířit z Německa statisíce ojetých automobilů.

Ne všechny státní pobídky automobilový park omlazují. Slováci zavedli šrotovné v době krize v roce 2010. Tehdy omladily slovenské garáže o tři roky ve srovnání s Českem. U nás se šrotovné nezavedlo. Osm let poté jsou ale slovenská auta mladší už jen o necelý rok než ta česká. Ke snížení vysokého věku aut by mohla přispět masivnější elektrifikace automobilového parku. Na trhu jsou už elektrovozy prvních generací, včetně hybridů. Nejsou většinou starší než pět let. „Je nutné se na to připravit i v oblasti ojetých vozů,“ připomíná Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek