metro.cz

Malé e-shopy drží krok s obry, mají pestřejší nabídku

  9:45
Třetina maloobchodů v Česku prodává i online. Profitují díky specializaci a kvalitě.
Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Nakupování na internetu je snadné a pohodlné. To zjistili třeba i senioři. Podle Českého statistického úřadu loni internet používala třetina osob starších 65 let, tedy zhruba 660 tisíc lidí. A mnozí z nich už se naučili i pořizovat zboží přes různé e-shopy.

Proto stále více firem přechází na on-line. Letos už překročil počet internetových obchodů v Česku hranici čtyřiceti tisíc. V přepočtu na obyvatele je to nejvíce v Evropě.

Přes internet už se nepořizují jen velké a těžké věci, ale také menší zboží. „Průměrná váha balíků podle našich statistik postupně klesá, zatímco jejich množství roste. Tento trend svědčí o tom, že čeští spotřebitelé si zvykli přes internet kupovat i malé věci do domácnosti,“ uvádí Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS. Podle jejího výzkumu už má 30 procent maloobchodních prodejen v České republice vlastní internetový obchod. Chtějí si tím udržet konkurenceschopnost a také vyjít vstříc pohodlnosti lidí.

Malé specializované e-shopy drží na celkovém e-commerce trhu 50procentní podíl. Podle údajů společnosti Shoptet, která se v rámci on-line prodejů zaměřuje na malé a střední obchodníky, nabízí zajímavé srovnání dílčí specializace. Malé a středně velké e-shopy mají stejně velké roční tržby jako největší obchodníci s dětským zbožím nebo třeba také se sportovním vybavením.

„Přestože zde existují velké řetězce a nadnárodní firmy, právě dětský segment či kosmetika nabízejí velkou šíři pro rozvoj specializovaných obchodů, které nabízejí zboží, jež mnohdy mainstreamoví prodejci vůbec nemají. Zakládají je často lidé, kterým dané věcí na trhu chybí, nebo naopak se daná specializace stala jejich hobby,“ přibližuje Miroslav Uďan, ředitel Shoptetu.

Prostředí zmíněného sportovního vybavení zná dobře majitel LBS sportu Martin Vítek. „Z mého pohledu je důležité v našem segmentu nabízet vyšší úroveň produktů, myšleno kvalitou i výběrem značek. Řetězce nemají dostatečnou nabídku a hlavně poradenství i reputaci, které pomáhá náš kamenný obchod,“ říká Vítek a dodává: „Menší e-shop si klienti vybírají především kvůli pestřejší nabídce a pro případné spojení se specializovaným maloobchodem a poradenstvím.“

Podle ředitele zákaznického centra nákupního rádce Heureka.cz Jana Kriegela jsou i další odvětví, kde se dokážou prosadit specializované firmy a jejich e-shopy. „Jedním z takových segmentů je třeba erotické zboží nebo různé speciálky s hobby zaměřením, typicky rybářství a podobně,“ vyjmenovává Kriegel. Jeho zkušenosti ale hovoří o tom, že se zákazníci nutně nerozhodují jen podle ceny. Faktorů je celá řada. „V první řadě hrají roli recenze a celkové hodnocení e-shopu, často hrají roli certifikáty kvality, které e-shopy mají. Dále je důležitá dostupnost zboží či cena dopravy. Cena produktu už není nejdůležitějším rozhodovacím kritériem,“ dodává Kriegel.

Relativně novou zkušenost s e-shopem má společnost Stavebniny DEK, která už je jinak ve svém oboru zavedená a známá. „Práce kolem e-shopu je nikdy nekončícím koloběhem. Hned jak něco nového vytvoříme, v podstatě okamžitě víme, co je potřeba vylepšit či změnit. Náš e-shop byl hodně orientovaný na stavební firmy, a ty nejsou tolik náročné na design a marketing. Od začátku letošního roku jsme rozšířili sortiment o zahradní a interiérový nábytek a tím jsme upravili segment našich zákazníků,“ doplňuje Jan Karásek, ředitel divize internetové obchodu firmy DEK.

Elektroniku drží giganti

  • S prosazováním moderních technologií se to může změnit, protože začne vznikat víc specializovaných obchodů.
  • „Mediální prostor je zaplněn velkými hráči, kteří investují řádově větší rozpočty do cenově zaměřených kampaní. Z pohledu specialisty, jako je Megapixel, je výzva i jiné složení zákazníků na trhu, kterému je třeba přizpůsobit způsob komunikace,“ říká obchodní ředitel firmy Megapixel Stanislav Jakeš.
Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek