metro.cz

Kandidát na prezidenta lže!!! Mladí lidé díky hře procitnou

  14:02aktualizováno  17:02
K výuce mediální výchovy mohou střední školy používat novou únikovou hru.
Úkoly se řeší v týmech. | foto: Fakescape

Náctiletí často neumějí rozlišovat fakta a dezinformace. Zhruba polovina žáků středních škol nepozná rozdíl mezi komerčním a zpravodajským sdělením. Vyplývá to z výzkumu pro společnost Člověk v tísni, který letos provedla agentura Median.

Kolem třetiny dotázaných studentů v průzkumu uvedlo, že zná nějaké dezinformační weby. Asi 88 procent žáků zároveň odpovědělo, že se na internetu setkává s nepravdivými informacemi. Při posuzování důvěryhodnosti dvou zpráv, z nichž jedna byla ze zpravodajského webu a druhá z dezinformačního, zvolila správnou odpověď pouze polovina středoškoláků.

To je také jeden z důvodů, proč se studenti z Masarykovy univerzity v Brně rozhodli mladé lidi vzdělávat. Mediální gramotnost se snaží nově zvýšit únikovou hrou. Ta z žáků na chvíli udělá investigativní novináře. Děj hry je pak zavede do roku 2028, do doby, kdy startuje kampaň před prezidentskými volbami.

Hráči se postupně zabývají ověřováním informací, pracují s textem a zkoumají manipulaci s fotografiemi. „Hru je možné zadat i odehrát během jedné vyučovací hodiny a učitelé mají prostor i na zodpovězení dotazů nebo dovysvětlení,“ říká studentka Tereza Kráčmarová, jedna z tvůrkyň projektu.

Studenti i pedagogové z katedry politologie se tématu dezinformací věnují několik let. V roce 2016 spustili projekt Zvol si info, díky němuž dělají osvětu v informačním vzdělávání prostřednictvím webu a přednášek.

Napsali také knihu s názvem Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Tu se nyní snaží šířit, a to nejen mezi studenty, ale i mezi seniory (viz box).

Boj s dezinformacemi

1000

Tolik výtisků „Nejlepší knihy o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!“ se zdarma dostane mezi lidi. Princip je jednoduchý. Za každý kus, který se prodá v knihkupectví, vyberou autoři jednu organizaci (dětský domov, domov pro seniory), které pošlou další výtisk jako dar. Kdo si knihu koupí na e-shopu, může cílovou organizaci vybrat sám.

9 z 10

Tolik seniorů, kteří jsou aktivní na internetu, posílá různé řetězové e-maily a téměř polovina z nich si informace žádným způsobem neověřuje.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek