metro.cz

Pracoval na World of Tanks, teď laiky učí vytvářet hry

  12:58
„Chceš vytvořit hru jako GTA nebo Assassins Creed? Přihlas se a začni svoji cestu herního vývojáře,“ tak zní výzva Martina Čapka z Keri Core Academy. Ten vytvořil půlroční kurz pro nadšence do programování her. Deník Metro zjišťoval, co výuka obnáší a zda by ji zvládl například i úplný laik.
Crazy Duo: avoid ball smash runner | foto: Archiv MČ

Zkuste našim čtenářům nejprve popsat, o co v kurzu půjde.
Jedná se o základní kurz herního programování. Za použití programovacího jazyka C# a herního enginu Unity3D projdeme vývoj konkrétní hry od návrhu přes implementaci až po vydání. Laicky řečeno: pokud vůbec nevíte, o co jde, po absolvování kurzu budete mít přehled o základním vývoji her.

Proč jste kurz vytvořil?
V době, kdy jsem chtěl začít vytvářet hry, jsem možnost žádného podobného kurzu nenašel. V zahraničí je podobných kurzů více, proto jsem chtěl vytvořit kurz přímo v českém jazyce, aby nebyla podmínka anglický jazyk a lidé, co se chtějí naučit vyvíjet hry, nebyli omezeni jazykovou bariérou.

Já měl informatiku naposledy na střední škole. Je kurz i pro mě?
Kurz je určený lidem, kteří programovat neumí, ale programování se chtějí naučit. Nebudeme řešit pokročilé programování, takže postačí chuť učit se novým věcem a trpělivost. Pokud splňujete vše, co jsem řekl, kurz je i pro vás. Středoškoláci jsou na kurzu vítáni, proto jsem dal možnost slevy pro studenty. Člověk nemusí vědět, co jsou integrály, derivace, a nemusí znát nic z vyšší matematiky. Tím samozřejmě nechci říct, že se vyšší matematika ve vývoji her nepoužívá. Většinou je to tak, že čím větší je projekt, tím víc matematiky v něm je a tím je složitější.

Opravdu stihnu během kurzu vytvořit hru?
Vezměte si hru GTA a hru piškvorky. Obě dvě jsou hry, ale jednu vytvoříte sám a druhou ne. Pokud bych tvrdil, že uděláme na kurzu hru typu GTA, možné to není. Na takové hře pracuje většinou více než 200 lidí několik let. Na kurzu chceme vytvořit hru lepší a složitější, než jsou piškvorky. Chceme ji udělat ve 3D a aby ji člověk zvládl vytvořit sám. Příklad takové hry je moje hra Crazy Duo: avoid ball smash runner, kterou si můžete stáhnout na Google Play.

Na jakých dalších hrách jste se podílel?
Pracoval jsem na prototypech do World of Tanks a na hře Take Cover ve firmě Gamajun games. Dále jsem vyvíjel hru v herním studiu Alda games s názvem Band of Defenders. Mám za sebou přes pět let vývoje mimo herní průmysl a přes tři roky v herním průmyslu. Díky tomu můžu studentům předat i zkušenosti mimo herní programování a ukázat jim rozdíly mezi herním programováním a například programováním informačního systému. Momentálně pracuji na projektu Ylands pro Bohemia Interactive a na interním projektu Escape run, ve kterém jsem jediný programátor, a mám ji svým způsobem na starosti. Escape run je mobilní endless hra založená na parkouru.

Zpět ke kurzu. Jak vypadá běžná lekce?
Každá lekce v kurzu je rozdělena na tři části. V první části se prochází domácí úkoly účastníků kurzu a jedna vybraná známá hra vytvořená pomocí Unity3D, aby všichni viděli, co lze v herním enginu Unity3D vytvořit. V druhé části se řeší návrh hry a teorie programování. Řeší se, jak hra bude vypadat, jaké bude mít funkce, ukazují se příklady kódů nebo se kreslí na tabuli a používá se prostředí Unity3D a Microsoft Visual Studio. Ve třetí části se vše pěkně rozhýbe, takže se hlavně programuje nebo vytváří v Unity editoru. Při tom všem se účastníci kurzu mezi sebou seznamují, mohou pracovat v týmu nebo po dvojicích či sami. Občas všem ukážu něco navíc, jako například na čem pracuji zrovna já ve svých hrách.

Máte za sebou nějaké dokončené kurzy?
Tento kurz herního vývoje prozatím ještě nezačal. Plánovaný start je leden 2019. Momentálně mám kolem osmi zájemců, jakmile jich bude více než deset, kurz spustím. Všichni účastníci kurzu budou vytvářet stejnou hru s mojí pomocí. Takže výsledná hra z kurzu bude jen jedna. Po kurzu bude mít každý účastník k dispozici všechny materiály, všechny kódy a nahraná videa z lekcí a může hru vylepšit podle svého. Žádná hra není ve skutečnosti úplně hotová. Příkladem hry, která by se měla dát stihnout vyvinout na kurzu, je moje hra Crazy Duo: avoid ball smash runner, o které jsem mluvil. 

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek