metro.cz

Recenze: Ibsenova Nora, panenka, která nazouvá střevíčky

  17:30
Skoro po třiceti letech se do Divadla pod Palmovkou vrátil režisér Jan Nebeský. S razantní imaginací i jistou ironií zde inscenoval Ibsenovu Noru neboli Domeček pro panenky.
Z představení Nora neboli Domeček pro panenky. | foto: Archiv Divadlo pod PalmovkouMetro.cz

Nora

  • Premiéra v Divadle pod Palmovkou proběhla 16. prosince.
  • Reprízy: 27. ledna, 16. a 27. února, 14. a 29. března.
  • Předloha: Henrik Ibsen – Nora
  • Překlad: František Fröhlich
  • Režie: Jan Nebeský
  • Scéna: Jan Nebeský a Jana Preková
  • Kostýmy: Jana Preková
  • Dramaturgie: Daria Ullrichová
  • Hrají: Jan Teplý, Tereza Dočkalová, Jan Hušek, Kateřina Holánová, Radek Valenta, Hana Seidlová

V mnohém nesnadná dramatika Henrika Ibsena, plná podtextů a skrytých významů, tvoří páteř jevištní tvorby Jana Nebeského. Jeho první setkání se severským klasikem proběhlo na půdě Palmovky, a to ještě před revolucí v roce 1988, od té doby inscenoval dalších sedm Ibsenových her.

Naposledy diskutovaného Eyolfka a Hedu Gablerovou v Divadle v Dlouhé. Noru, ženu, která opustila svého manžela, režisér spolu s dvorní dramaturgyní Dariou Ullrichovou ztotožňuje se současným fenoménem zelených vdov, „věčně mladých“ a neskutečně se nudících paniček úspěšných, dobře situovaných manželů.

Nebeského Nora je až infantilní panenka na klíček, kterou stačí zahrnout bohatstvím a bude tančit ve svých luxusních střevíčcích třeba do rána. Bude tančit, jak pán píská, ale jen do chvíle, než si uvědomí svoji prázdnotu a bezvýznamnost.

Dokonalými střihy mezi dětskou naivitou, dospělým sebeuvědoměním i sžíravou ironií vystihla Noru skvělá Tereza Dočkalová. Poletuje po jevišti jako nepolapitelný ptáček, nevinně poulí oči na svého manžela Tornvalda (Jan Teplý), marnivě se promenuje a koketuje s doktorem Rankem (Jan Hušek), aby v závěru zahodila všechny masky a hrdě bosa odešla vstříc absolutní nejistotě.

Čím výraznější je hlavní postava Dočkalové, tím méně nápadní a herecky průměrní jsou spoluhráči, zejména pánové. Možná by jim pomohl jasnější výklad figur. Ostatně v porovnání s Nebeského odvážnými interpretacemi, které však nikdy nejdou proti smyslu textu, působí inscenace Nory velmi krotce a až zbytečně jednoznačně.

Přesto je Nora na Palmovce sebevědomým jevištním počinem, jaký by v moderním měšťanském divadle neměl chybět.

Autor:
zpět na článek