metro.cz

Od studentské formule k velkým automobilkám

  17:57
Mladý technik potkává svou práci v autech, která ho míjejí na silnici.
Takhle vypadala exhibiční jízda studentských formulí v areálu ČVUT v roce 2015. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Zdeňku Houfovi může řada lidí závidět: dělá práci, která ho baví a její výsledky může vidět v praxi skoro každý den. Jedenatřicetiletý mladík vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT v Praze a dnes vytváří prototypy zařízení, se kterými se můžeme setkávat ve škodovkách, toyotách nebo volkswagenech. Jeho cesta do Continental Automotive v Brandýse nad Labem, kde firma vyrábí autorádia a další interiérovou elektroniku pro auta, byla přitom úplně obyčejná.

„Prototyp elektrické buginy, který jsme se studenty vytvořili, je dodnes v Česku jediný svého druhu,“ říká Zdeněk Houf, inovátor.

„Práci jsem sehnal přes inzerát na internetovém portálu s pracovními příležitostmi. Už na vysoké škole jsme stavěli prototyp formule. Práce na vzorkové dílně je vlastně pokračováním toho, co jsem dělal na škole,“ řekl deníku Metro Houf.

Se studentskou elektrickou formulí udělal jako kapitán své studentské dvacetičlenné party díru do světa. „Začátky byly těžké, ale postupem času se tým vypracovával. První velký úspěch přišel před třemi lety v Itálii, kde byl náš tým druhý. Předloni to bylo druhé místo v závodech v Česku a vloni v USA a Kanadě brali obě první místa. Dnes už samozřejmě soutěžit nemohu. Nicméně jezdívám na závody jako technický komisař a hodnotím například design formulí,“ dodává Houf.

Se Zdeňkovou prací se mohou setkávat například fanoušci japonské automobilky Toyota, pro kterou Zdeněk pomáhal testovat a vyrábět palubní přístrojovou desku pro modely Auris, Avensis, C-HR a Corolla. „Zajímavé bylo setkání s novým modelem na ulici. Byl to zvláštní pocit, protože v autě je naše přístrojová deska zasazená do plastových dílů a díky nim má jiný tvar a vypadá vlastně úplně jinak,“ vzpomíná Houf. Momentálně Zdeněk dělá díly nejen pro Japonce, ale také do německých volkswagenů či českých škodovek, do kterých upravuje desky plošných spojů pro nový modelový rok. „Mladá Boleslav je blízko, proto vzorky tachometrů pro Škodovku připravujeme v podstatě výhradně my v Brandýse,“ vysvětluje.

Interiér vozů se dnes nejvíc mění kvůli funkcím spojeným s internetem. Brzy tedy bude podle Zdeňka stačit například namalovat na displej nějaký symbol a auto zatelefonuje třeba manželce řidiče. Kdy budou takové věci ve vozech běžné, je ale podle něj otázkou. „Z hlediska technologie to přístroje umí už dnes, je to jen otázka schopností softwaru, jak si s tím poradí. Druhá věc je, zda to budou chtít zákazníci automobilek. My jsme schopní taková řešení nabídnout a je jen na automobilkách, zda je po nás budou chtít,“ doplňuje.

Při práci na zakázkách se ale ve Zdeňkovi nezapře inovátor, kterého v sobě probudil již na škole při tvorbě první elektrické bugyny. Sám totiž vymyslel a navrhl bezfiltrové čištění vzduchu, které by do budoucna mohlo být pro automobilky alternativním řešením. „Dal jsem tam jeden návrh na bezfiltrové čištění vzduchu, který vstupuje do auta a kterým se ofukuje čelní sklo. Když je totiž špinavé přední čelní sklo, unaví se snáze oči a řidiče více oslňují protijedoucí auta. Uvidíme, zda to firma vyhodnotí jako přínosné,“ míní Houf, podle kterého je vývoj nových produktů v automobilovém průmyslu běh na hodně dlouhou trať.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek