metro.cz

Dorian Gray ve Švandově divadle je jako umělecký fetiš

  5:55
Slavný dandy, který tak rád provokoval soudobou společnost, napsal své podobenství všech sebeničivých tendencí moderní civilizace na přelomu předminulého století. Oscar Wilde ve svém románu Obraz Doriana Graye tematuizuje nejen vztah mezi reálným životem a uměním neboli krásnem, ale i pustošivou sebelásku, zhoubnou manipulaci a krizi identity.
Představení Doriana Graye ve Švandově divadle | foto: Michal HančovskýMetro.cz

Alespoň tak by se dal zjednodušit příběh mladého, pohledného aristokrata Doriana, kterého uhranou názory cynického lorda Henryho o tom, že všechno krásné jednou zdegeneruje a zoškliví. Dorian proto vysloví mefistofelskou prosbu, aby známky úpadku nenesl on, ale jen jeho portrét, který vytváří přítel Basil.

Režisérka a zároveň autorka inscenační úpravy Martina Kinská přistoupila k Obrazu Doriana Graye s velkorysou ambicí. Ke spolupráci přizvala choreografku Miřenku Čechovou a hudebního skladatele Vladimíra Franze.

Rozhodla se totiž v inscenaci akcentovat tři roviny výrazového vyjádření, tradiční slovo, hudbu a pohyb. Tvůrcům se ale nepodařilo naladit na jednotnou estetiku, a tak v nakonec převažujícím činoherním provedení působí hudba a pohyb dost disparátně. Inscenační úprava si vystačila s několika hlavními figurami, jenomže těch se důsledně nedrží, stejně jako rámcové situace příběhu.

Nabízí se pak otázka, o čem a proč se vlastně Obraz Doriana Gray hraje, když pomineme velkorysé scénické řešení a přehlídku přebujelé fashion.

Některé obrazy jsou díky nim skutečně podmanivé, ale za tímhle ornamentem zeje absolutní obsahová prázdnota.

Obraz Doriana Graye

  • Premiéru měla hra ve Švandově divadle 10. února.
  • Překlad: Kateřina Hilská
  • Scénář a režie: Martina Kinská
  • Scéna: Lucie Labajová
  • Kostýmy: Jozef Hugo Čačko
  • Hudba: Vladimír Franz
  • Hrají:  Ondřej Kraus, Natálie Řehořová, Marta Dancingerová, Miroslav Hruška, Tomáš Červinek, Michaela Rykrová či Marie Štípková
  • Následující reprízy: 21. a 22. 3., 12. a 23. 4.
Autoři: Metro.cz
zpět na článek