metro.cz

Auto na elektřinu je závislost

  12:53
„Nabíjení elektromobilu v Praze je občas problém. Stojan je obsazen,“ říká Martin Hejtmánek, člen Asociace pro elektromobilitu, který má auto na elektřinu už čtyři roky. V rozhovoru pro deník Metro vysvětluje výhody i nevýhody těchto vozů.
Martin Hejtmánek jezdí Teslou Model X P90D. | foto: MAFRA

Jak to máte s nabíjením baterky?
Kdo má k dispozici garáž s třífázovou zásuvkou, má ideální podmínky pro používání elektromobilu. S tímto jednoduchým vybavením si zcela vystačím, a protože moje tesla má poměrně velkou baterii, až na výjimky nepotřebuji dobíjet jinde než doma. Naprostou většinu cest absolvuji po Praze, případně po Středočeském kraji.

A když jedete někam dál?
Dvakrát do roka jezdím za příbuznými na Slovensko. To pak dobíjím dvacet minut u Humpolce na Tesla Superchargeru, pak půl hodinky v Brně u rychlodobíječky CHAdeMO , kterou provozuje ČEZ, a nakonec dobíjím další půlhodinku na rychlonabíječce v Žilině. Na trase dlouhé pět set kilometrů si udělám tři kratší přestávky, což asi není nic moc pro manažera, který často peláší non stop po Evropě křížem krážem, ale pro člověka s malými dětmi v těchto přestávkách problém nevidím.

Z praxe vím, že je lepší udělat si tři kratší přestávky než třeba jen jednu dlouhou. Dobíjení nad osmdesát procent kapacity baterie se začne postupně zpomalovat, a tak se zbytečně protahuje dobíjecí čas.

Jak se žije s elektromobilem v Praze?
Od roku 2016 se s elektromobilem může parkovat na všech pražských modrých zónách za symbolický manipulační poplatek sto korun ročně. Toto zvýhodnění může využívat každý, tedy též mimopražský, soukromý i firemní elektromobil. Na vozy s hybridním pohonem se však toto zvýhodnění nevztahuje.

Co by majitelům elektromobilů ještě více v metropoli pomohlo?
Rozvoji elektromobility by pomohlo více rychlodobíjecích stanic. ČEZ jich provozuje nejvíce, ale stále to nestačí, protože se občas stává, že je stojan obsazen. Rychlodobíjení je u ČEZ poměrně výhodné. Pro časté dobíjení je výhodný neomezený tarif za čtyři sta padesát korun bez DPH měsíčně. Také je potěšující, že magistrát vážně uvažuje o síti dobíjecích stanic umístěných přímo ve sloupech veřejného osvětlení. Tento koncept se již v několika evropských městech osvědčil a je jasné, že to bude skvělá alternativa domácího nabíjení pro všechny, kteří parkují přes noc na ulici.

Takže elektromobil doporučujete?
Po čtyřech letech s elektromobilem mohu říci, že je takové auto vysoce návyková záležitost. Všiml jsem si, že se lidé elektromobility často bojí, podléhají různým předsudkům. Obavy ale nejsou na místě, protože pořízení elektromobilu není krokem do neznáma, podle mě je to krok do budoucnosti.

Autor: Marek Hýř Metro.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent


VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář


VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y


VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž


VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa


VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace


VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy


VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

zpět na článek