metro.cz

Praha chce na Masarykově nádraží nechat místo pro stavbu rychlodráhy

  12:03
Praha chce na Masarykově nádraží ponechat rezervu pro případné rozšíření počtu kolejí, které by umožnilo napojení na plánovanou rychlodráhu na letiště. "Změnou územního plánu, která má rezervu ponechat, se bude příští týden zabývat rada hlavního města," řekl náměstek primátora Tomáš Hudeček . Původní návrh investora požadoval, aby byla rezerva zastavěna. Podle Hudečka se také v poslední době objevují tlaky na to, aby byla rezerva pro koleje zrušena.
Masarykovo nádraží | foto: Lukáš Beran

Podle Hudečka dnes Masarykovo nádraží obslouží za hodinu do 20 vlaků. V případě napojení na rychlodráhu na letiště by bylo potřeba odbavit více než dvojnásobek spojů. Současných sedm kolejí by ale tento počet vlaků nemohlo pojmout.

Klíčové nádraží

"Masarykovo nádraží je pro rozvoj Prahy klíčové. Jiná varianta než ta, která zachová rezervu pro budoucí dvě koleje, je pro město absolutně nepřípustná," řekl Hudeček. Podle Hudečka by při současných technologiích mohla na Masarykově nádraží vzniknout i výstavba. Přestavbu nádraží plánuje společnost, kterou vlastní České dráhy a investiční skupina Penta. Jeden z pozemků v lokalitě patří Praze 1, která už dříve žádala, aby změna umožnila větší prostor pro developerskou zástavbu.

Změna, kterou by se v březnu mohlo zabývat zastupitelstvo, počítá se zachováním nádraží. Chrání objekt pošty u Hybernské ulice, umožňuje mimo jiné přestavbu autobusového nádraží na Florenci a propojení ulic Pernerova a Na Florenci. Počítá rovněž s vybudováním železničního muzea.

Omezí provoz na Masarykově nádraží

Podle investora by mělo být Masarykovo nádraží v dlouhodobém horizontu zásadně omezeno a není proto nutné rezervu pro vybudování dalších dvou kolejí zachovat. "Možný koncept  průjezdného modelu, kdy Masarykovo nádraží nahradí nový železniční tunel pod Prahou, skutečně existuje. Bylo by to pravděpodobně ideální řešení. Ale v souvislosti s aktuálním stavem městské i státní kasy a ne příliš optimistického ekonomického výhledu, je tento krok hudbou velmi, velmi daleké budoucnosti,“ namítá však Hudeček.

Podle něj je vybudování podzemní železnice realizovatelné nejdříve v horizontu padesáti let, spíše však ještě později. "Je dokonce možné, že ani já, ani nikdo ze současných zastupitelů, se realizace záměru podzemní železnice vůbec nedožijeme. Proto by bylo krajně nezodpovědné a krátkozraké dnes zástavbu Masarykova nádraží podporovat. Mohli bychom tím našim nástupcům a občanům Prahy naservírovat další megalomanský projekt typu tunel Blanka , a to i přes to, že hlavní tíhu investic by pravděpodobně nesl stát,“ dodal radní.

Masarykovo nádraží

  • Denní obrat na Masarykově nádraží je 31 187 cestujících, roční 9,4 milionů.
  • Dnes je na Masarykově nádraží v provozu 7 kolejí s nástupními hranami.
  • Nutnost minimálně 9 kolejí s nástupními hranami opakovaně potvrdilo několik nezávislých studií: Metroprojket Praha a.s. (2002), SUDOP PRAHA a. s (2009) a naposledy Simcon s.r.o. (2012).
  • Byla prověřována i možnost dvě požadované koleje vybudovat nikoli při ulici Na Florenci, jak je s tím počítáno dnes, ale v jižní části při ulici Hybernské. 
  • Tato varianta se ukázala jako nepřijatelná: krátká nástupiště (170 metrů, je třeba 200 metrů).

Autoři: ČTK, Adam Váchal Metro.cz
zpět na článek