Lidem, kteří na podobné články kliknou, hrozí nebezpečí - jejich počítač může napadnout vir. „Denně mažu a blokuji desítky těchto profilů, které tyto příspěvky šíří,“ zlobí se správce stránky o bydlení, Marek Mabano.
Neuvěříte, co se stalo...Click–bait je kontroverzní titulek, který u čtenáře vyvolá zvědavost a prokliknutím dosáhne navýšení návštěvnosti webu. Po prokliknutí se sice návštěvník většinou nic zajímavého nedozví, nicméně zvýšil návštěvnost webu, a to i v případě, že ho ihned opustil. Bait znamená v angličtině návnada. Podle toho vznikl i termín pro lákavý titulek. Titulky vyvolávají zvědavost například tím, že lákají na erotiku („Jak to dělat v autě. Návod v článku.“) nebo na senzace („Nejvtipnější video roku, to nevymyslíš.“). Titulky bývají také schválně nedokončené („Penis si zvětšil tím, že ...“). |
Podle něj Facebook již začal podobné příspěvky blokovat, nezachytí je ale všechny. Úspěch takových odkazů tkví v lidské zvědavosti, kterou navodí atraktivní a nedokončený titulek článku (viz box).
Tyhle weby jsou plné reklam, na kterých tvůrce stránek díky klikům zvědavců, vydělává. Mnohem horší je to ale s těmi stránkami, které obsahují viry. „S podobným systémem sdílení stránek se setkáváme často. Posledním případem bylo sdílení smyšlených zpráv o vraždě prezidenta Miloše Zemana,“ uvedl Petr Šnajdr, bezpečnostní expert společnosti Eset.
Podle něj je cílem těchto odkazů vylákání uživatelů na stránky se škodlivým obsahem.
„Často jsou uživatelé vyzváni k instalaci škodlivého doplňku do internetového prohlížeče. Všechny podobné akce vedou ke ztrátě soukromí a informací,“ varuje Šnajdr.
Hackeři se díky „vraždě Zemana“ dostali k tisícům heslům českých uživatelů Facebooku a také k heslům do jejich e-mailů.
Dohledat toho, kdo škodlivé stránky na sociální sítě vkládá, je složité. Tito lidé se skrývají pod falešnými profily s ukradenou profilovou fotkou, na které bývá zpravidla hezká dívka.
„Domníváme se, že pouhé vytvoření falešného profilu za účelem nalákat uživatele k návštěvě takové webové stránky obsahující reklamní sdělení samo o sobě protiprávní není,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest.
Obrana proti nebezpečným stránkám je tak jediná – větší obezřetnost. „Nejlepší radou je se nenachytat na poutavý titulek a na odkaz nekliknout,“ říká Zelený.
Podle serveru Mediahub, který se zabývá médii, už Facebook pracuje na systému, který podvodné weby dokáže rozeznat a bude v budoucnu takové příspěvky automaticky mazat.